Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
    Ursäkta, men att era metoder inte fungerar i verkligheten är fullkomligt logiskt, ni tycks enbart syssla med överoptimering gentemot historiken. Ledsen att säga det, men den metodiken kan aldrig leda till framgång. Skapande av en tradingmetodik bör aldrig bygga på datamining, utan utgå ifrån en förståelse för marknadens psykologi. Det som fungerar över tid är vanligtvis enkla saker. Dessutom när man arbetar med så kort tidshorisont som ni tycks förespråka, då har ni redan från början en kraftig edge emot er.
    Håller fullt och fast med, idag -4,25. Och det är ingen mening att fortsätta med dessa script. Det tråkiga är att det är ett bra program men som jag ser det finns det inget att stoppa in heller som fungerar bättre mot terminen. Mot aktier kanske det funkar bättre med en annan tidshorisont. Frågan är om det verkligen är vettigt med automatisk handel, jag har bestämt att ge upp, det går inte hålla på att det blöder år efter år. Har inte sett någon annan som lyckats heller med terminen, så det är nog så att envisheten får ge vika och backa ur eländet. Hitta på något annat.
    Berra

Comment

• Överoptimering är nog ett faktum är jag rädd, jag skulle nog titta på helt andra "edgar" som underlag för modellerna. Någon som provat nåt så enkelt som Double 7 i 15-minutersupplösning? Kanske ändra till 50-perioders medel för att tillåta position så kan man eventuellt använda samma kurva som stoploss osv.

Comment

• Jag skulle absolut inte gå så långt att hävda att automatisk handel inte fungerar, för det gör det. Men, att starta med den svåraste formen av trading (daytrading, och dessutom i terminen) det är att ta sig vatten över huvudet, i de flesta fall. Bättre och enklare (men inte enkelt) att börja med swing. Och, man bör ha sin manuella handel lönsam först. Men, NAT är ett utmärkt verktyg för att ta fram och analysera de edgar man arbetar med.

Comment

Ursäkta, men att era metoder inte fungerar i verkligheten är fullkomligt logiskt, ni tycks enbart syssla med överoptimering gentemot historiken. Ledsen att säga det, men den metodiken kan aldrig leda till framgång. Skapande av en tradingmetodik bör aldrig bygga på datamining, utan utgå ifrån en förståelse för marknadens psykologi. Det som fungerar över tid är vanligtvis enkla saker. Dessutom när man arbetar med så kort tidshorisont som ni tycks förespråka, då har ni redan från början en kraftig edge emot er.
          Hej petpee!
          Du är välkommen att redogöra för dina egna affärer i den här tråden!
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

• re b

Nej tack, har inget behov av det. Ville bara i all välmening tala om som det är vad gäller datamining.

Comment

• Ja frågan är om det går att använda indikatorer och medelvärden för att handla kortsiktig daytrading eller om det måste till något annat som att köpa stöd och sälja motstånd eller något liknande (sell high och buy low)?

men frågan är ju hur

swingtrading år en annan sak

Comment

Nej tack, har inget behov av det. Ville bara i all välmening tala om som det är vad gäller datamining.
                Konstig inställning du har. Detta forum är ju för att hjälpa varandra. Att redogöra för sina affärer är ju bara ett sätt att tipsa andra hur olika strategier fungerar. Jag redogör för hur mina strategier fungerar, men du vill tydligen inte tala om hur dina strategier fungerar. Synd eftersom de tydligen fungerar bra.
                Med vänlig hälsning
                Bertil

Comment

• re

Ska du nödvändigtvis handla den svåraste typen av trading (psykiskt och metodiskt), dvs daytrading, så anser jag att du bör glömma sedvanliga tekniska indikatorer (då de är eftersläpande). Det är nivåbaserad handel som gäller, och glöm inte att index kanske bara trendar max 20% (av dagarna) intradag, och att det gäller att ha koll på klockan (ca 11, 11-14, och rest). Eller börja med något i grunden enkelt (men som blir rätt komplicerat i slutänden ändå) som gap. Det kanske inte är den mest lönsamma strategin, men något bra att börja med.

Comment

• Håller med om att det är svårt. Har nog lagt ner över 1000 timmar på kodning och uppföljning de senaste åren. Använder inte de klassika indikatorerna utan tittar mest på break out på minutnivå. Mina script försöker trigga på geometriska delar av kurvan som statistiskt verkar stämma de senaste terminerna (rådande börsklimat). Visst är det datamining och man måste sålla ut de script som är signifikanta och de som bara råkar att fungera ibland. Har många hundra parametrar totalt i mina 69 aktiva script som tar hänsyn till tid på handelsdagen hur index gått under dagen, dagens index relativt gårdagens slutkurs, tid till senaste avslut mm mm. You name it, I have tested it.
                    Psykologist är det mycket lugnare att låta scripten daytrada än att göra det själv.
                    Att tillverka script är lite som att lösa korsord, trevlig fritidssysselsättning. Nya idéer dyker upp i huvudet varje dag som behöver testas.
                    Ikväll tänker jag testa en idé att spärra triggerscripten om köp och säljkurs avviker mer än 0.25 punkter för att få bättre ingångsvärden och bättre överenstämmelse mellan Analyzern och skarp handel. Får se om det gör någon nytta.
                    Mvh
                    Bertil

Comment

• Ja, alltså det där med hundratals parametrar... är själva grundproblemet. Antalet frihetsgrader kan inte vara större än säg max 3-4, för i annat fall har du garanterat överanpassat till historisk data, och du kommer garanterat sedan förlora pengar i praktiken.

Comment

• Det är alltid enkelt att skriva om nåt man inte tror kommer fungera, men den riktigt intressanta utmaningen är ju att lägga ut nåt mer på forumet som fungerar. Alla vill ju ha ett konstruktivt utvecklingsforum. Välkommen att presentera en robust modell!

Comment

Ja, alltså det där med hundratals parametrar... är själva grundproblemet. Antalet frihetsgrader kan inte vara större än säg max 3-4, för i annat fall har du garanterat överanpassat till historisk data, och du kommer garanterat sedan förlora pengar i praktiken.
                          Jag håller inte riktigt med dig här (även om jag håller med dig i det övriga du har skrivit).

Bertlil har kostruerat en icke-linjär modell, som fungerar väldigt bra i konsolideringsmarknader/wipsawmarknader, parametrarna är fasta och behöver inte optimeras på vanligt sätt, totalmodellen anpassar sig själv till olika konsolideringsmarknader till största del.
                          Det Bertil däremot saknar (och som han måste komplettera med) är script som också går in i trendade marknader, det är där han får förlusterna.

Comment

• Egentligen tror jag inte problemet är att hitta nåt som fungerar i trendande marknad, det funkar ju med vilket ma som helst i princip. Problemet är väl snarare att detektera en trendande marknad i tid och switcha över till trendmodellen.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Egentligen tror jag inte problemet är att hitta nåt som fungerar i trendande marknad, det funkar ju med vilket ma som helst i princip.
                              Jo Bertil har stora problem med det

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Problemet är väl snarare att detektera en trendande marknad i tid och switcha över till trendmodellen.
                              Numera har vi ju AMA så detta är inget större problem.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                                ...Nya idéer dyker upp i huvudet varje dag som behöver testas.
                                Ikväll tänker jag testa en idé att spärra triggerscripten om köp och säljkurs avviker mer än 0.25 punkter för att få bättre ingångsvärden och bättre överenstämmelse mellan Analyzern och skarp handel. Får se om det gör någon nytta.
                                Japp. Genom att införa
                                villkor9=Lt(Sub(s,b),.3)
                                i alla mina script ökade vinsten med 5,5 punkter från 53.25 till 58.75 punkter hitintills för L-terminen. K-terminen minskade dock med 0.5 punkter från 31.25 till 30.75 punkter.

Nu till dagens skarpa handel.
                                +0.5 punkter idag.

09:05 ORDER "sl) Mitt labba8 sälj OMXS303L" kurs 1255.25
                                09:09 ORDER "sl) Mitt labba8 tidig köp vänd OMXS303L" kurs 1257.50

09:41 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303L" kurs 1259.75

09:42 ORDER "sl) Mitt trend1 sälj OMXS303L" kurs 1259.75
                                14:35 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303L" kurs 1259.25
                                Fråga: Varför slog inte TP till tidigare så att det blev vinst?
                                Svar: Denna TP innehåller medelvärdebildning och om ändringarna är snabba hinner den inte agera.
                                Jag har även TP som slår blixtsnabbt på spikar, men idag var kursändringen bara snabb inte blixtsnabb.

15:41 ORDER "sl) Mitt trend1 sälj OMXS303L" kurs 1257.75
                                16:08 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303L" kurs 1256.00

16:17 ORDER "sl) Mitt labba2 sälj DOW OMXS303L" kurs 1254.75
                                16:26 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Kort OMXS303L" kurs 1254.75
                                Kommentar: Se ovan

17:04 ORDER "sl) Mitt labba2 sälj DOW OMXS303L" kurs 1254.75
                                17:22 ORDER "sl) Min Signal cover innan stängning OMXS303L" kurs 1256.50

mvh
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2013-12-14, 11:57.

Comment

Working...
                                X