Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
    Det är alltid enkelt att skriva om nåt man inte tror kommer fungera, men den riktigt intressanta utmaningen är ju att lägga ut nåt mer på forumet som fungerar. Alla vill ju ha ett konstruktivt utvecklingsforum. Välkommen att presentera en robust modell!

Då jag började intressera mig för daytrading för ett par år sedan sökte jag aktivt på nätet om det fanns t.ex några bloggar där aktiva daytraders (eller swingtraders) redogjorde för sina affärer bara för att få en hint om hur lätt/svårt det är att vinna/förlora kapital. Jag hittade ett par bloggare, fast dessa var mest aktiva då affärerna gick bra.

För att få mer redovisning av skarpa affärer startade jag denna tråd 2012-07-21. Tråden har nu fått mer än 35000 visningar och endast Raptortråden har fler visningar.
    För att föregå med gott exempel började jag själv att redogöra för mina terminsaffärer i tråden. Tyvärr är det inte så många som använder tråden för affärsredovisning. Berra har varit en flitig skribent och Rikard N har redogjort för resultatet av nyaste versionen av Raptor. Några inslag av swingtrading har väl också förekommit, samt lite trevliga allmändiskussioner om trading.

Script ses kanske som hårdvaluta av flera men det är ju ingen som begär att man skall redogöra för hur vinstgenererande ordermodeller är konstruerade. Däremot vad det är för typ av script hur ofta det handlar och hur stor vinsten/förlusten blir löpande är ju av stort allmänintresse fär alla scriptare.

Det kan ju vara svårt att få tid att alltid löpande redogöra för sina affärer, men att bara göra det under några veckor då man har lite tid över är uppskattat av alla forumläsare.

Jag har här ett förlag på trevligt Nyårslöfte att alla aktiva NAT användare skall skriva lite mer i forumet så att allas våra affärer kommer att bli mer vinstrika 2014 än 2013 !
    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2013-12-15, 18:49.

Comment

• "Eric Olaison är en så kallad market maker. Det betyder att han ser till att det hela tiden finns tillräcklig likviditet i en särskild aktie.

Han förser aktivt börsen med köp- och säljorder för att skapa en god handel. "

"Han förklarar att, genom att studera orderflödet, läser han av storlek och intensitet i handeln och får en bild av hur aggressivt andra aktörer beter sig. Han positionerar sig därefter."

http://www.svd.se/naringsliv/investe...iv_8058252.svd

Intressant artikel i brist på annat

Comment

• Intressant! Killen verkar vara en biologisk dator.

Comment

• Idag får jag verkligen skämmas för mina script. Kursen utvecklade sig precis så att det blev köp på topp och sälj på botten. -9.85 punkter summerade det ihop sig till.
          09:05 ORDER "sl) Mitt labba8 sälj OMXS303L" kurs 1254.75
          09:06 ORDER "sl) Egen ny Tidig SL köp vänd OMXS303L" kurs 1256.50

09:33 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303L" kurs 1258.75

09:48 ORDER "sl) Mitt OMX3f köp OMXS303L" kurs 1259.25
          10:19 ORDER "sl) Mitt OMX3g sälj vänd OMXS303L" kurs 1258.00
          10:29 ORDER "sl) Mitt AMA1 köp vänd OMXS303L" kurs 1260.00
          10:41 ORDER "sl) Mitt OMX3g sälj vänd OMXS303L" kurs 1258.50
          11:15 ORDER "sl) Mitt AMA1 köp vänd OMXS303L" kurs 1260.50
          11:23 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303L" kurs 1261.25

11:54 ORDER "sl) Mitt labba8 köp OMXS303L" kurs 1260.50
          12:05 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303L" kurs 1261.25
          12:55 ORDER "sl) Mitt OMX3f sälj OMXS303L" kurs 1261.25
          13:10 ORDER "sl) Mitt trend2 köp vänd OMXS303L" kurs 1263.75
          15:55 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång OMXS303L" kurs 1265.75

16:11 ORDER "sl) Mitt trend1 sälj OMXS303L" kurs 1267.25
          17:22 ORDER "sl) Min Signal cover innan stängning OMXS303L" kurs 1268.00

Det enda positiva är väl att simulering av dagen är ännu sämre -12,5 punkter. Nu måste jag fixa så att scripten inte jönsar sig så. Återkommer!
          Med vänlig hälsning
          Bertil
          Edit: Justerade 2 script som bygger på de tre tyngsta aktierna i OMXS30 (HM drog ju kraftigt idag). Restriktionen innebär att de inte får köpa (vända) om köpkursen skiljer sig mindre än 1.25 punkter från tidigare köp respektive sälja (vända) om säljkursen skiljer sig mindre än 1.25 från föregående sälj. Då blir dagsvinsten +0.5 istället för -12.5. Denna restriktion kan inte läggas in i fler script för då sabbar man handeln i den platta marknaden.
          Last edited by Bertil; 2013-12-16, 23:48.

Comment

• Ha... jag körde för skoj skull mina i bänken, har ju lagt ner tills vidare men de är ju motsatst till dina min bänk ger +8,75 idag.

2013-12-16 09:33:05 Köp 1,00 1.258,75Berra Long tid
            2013-12-16 17:15:00 Sälj -1,00 1.267,50 8,75 Berra Stäng köp innan börsstängning
            Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
              Idag får jag verkligen skämmas för mina script. Kursen utvecklade sig precis så att det blev köp på topp och sälj på botten. -9.85 punkter summerade det ihop sig till.
              Det enda positiva är väl att simulering av dagen är ännu sämre -12,5 punkter.

Nu måste jag fixa så att scripten inte jönsar sig så. Återkommer!
              Med vänlig hälsning
              Bertil
              Ja, nu är det verkligen dags att du skärper till dig.
              Nu får du ta och koncentrera dig lite på trendscript också och inte bara plattscript.

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                Ha... jag körde för skojs skull mina i bänken, de är ju motsatst till dina min bänk ger +8,75 idag.
                Självklart Berra dina script är ju trendscript.
                Du får nu ta, till skillnad från Bertil, att koncentrera dig lite på plattscript.

Comment

• Lite jönsiga var allt mina script idag också. Blev -2.15 punkter
                  Jag får ta tag i LillWickes uppmaning att förbättra trendscripten. Det gör jag nog bäst genom att villkora mina Take Profit med hänsyn till lutningen på AMA. Som det är nu slår TP in även om det trendar, dumt. Återkommer med simulerade resultat. Stay tuned.
                  Over and out.
                  Bertil

Edit: Har nu justerat mina TP efter AMA och med det lyckats öka den simulerade summan av L- och K-terminerna från +81 till +97.75 punkter.
                  Last edited by Bertil; 2013-12-17, 20:42.

Comment

Lite jönsiga var allt mina script idag också. Blev -2.15 punkter
                    Jag får ta tag i LillWickes uppmaning att förbättra trendscripten. Det gör jag nog bäst genom att villkora mina Take Profit med hänsyn till lutningen på AMA. Som det är nu slår TP in även om det trendar, dumt. Återkommer med simulerade resultat. Stay tuned.
                    Over and out.
                    Bertil
                    hade bar blivit +1,25 här så det är inte något att gråta över att stå vid sidan det behövs något som funkar bättre, och det finns inte eller...
                    Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                      hade bar blivit +1,25 här så det är inte något att gråta över att stå vid sidan det behövs något som funkar bättre, och det finns inte eller...
                      Det får vi aldrig veta för alla är ju så hemliga av sig och vill inte redovisa sina bättre strategier här.
                      mvh
                      Bertil

Comment

• Gjorde ett avslut manuellt idag som gjorde att jag hamnade på minus.
                        Vid simulering blev det dock +4.5 punkter idag.
                        Med vänlig hälsning
                        Bertil

Comment

Gjorde ett avslut manuellt idag som gjorde att jag hamnade på minus.
                          Vid simulering blev det dock +4.5 punkter idag.
                          Med vänlig hälsning
                          Bertil
                          Fick +3 i bänken idag (tot +13,25 sedan måndags)
                          2013-12-18 09:30:15 Köp 1,00 1.271,75 1,00 Innehav Berra Long tid
                          2013-12-18 17:19:00 Sälj -1,00 1.274,75 3,00 Berra Stäng köp innan börsstängning
                          Last edited by Berra; 2013-12-18, 19:01.
                          Berra

Comment

• Tråkig börsdag. Blev -2.35 punkter
                            Efter kl 16 segade sig kursen sakta men säkert uppåt. Detta är mycket ovanligt och jag har en Take Profit lång som blankar vid denna tid på börsdagen, men det blev alltså inte lyckat idag. Denna TPlång vänd tittar inte på AMA då jag inte trodde att det skulle behövas. Får labba lite med detta ikväll.
                            mvh
                            Bertil

Comment

Tråkig börsdag. Blev -2.35 punkter
                              Efter kl 16 segade sig kursen sakta men säkert uppåt. Detta är mycket ovanligt och jag har en Take Profit lång som blankar vid denna tid på börsdagen, men det blev alltså inte lyckat idag. Denna TPlång vänd tittar inte på AMA då jag inte trodde att det skulle behövas. Får labba lite med detta ikväll.
                              mvh
                              Bertil
                              Skulle funkat idag med +3.25 i bänken(tot +16,50 sedan måndags) Men vad hjälper det när man är utanför...
                              2013-12-19 09:30:15 Köp 1,00 1.295,75 Berra Long tid
                              2013-12-19 17:19:00 Sälj -1,00 1.299,00 3,25 Berra Stäng köp innan börsstängning
                              Berra

Comment

• Mina script har börjat att skärpa sig. Hitintills +10.25 punkter idag och just nu inget innehav, men kan ju komma ett feltrigg innan börsdagen är över. Scripten fjäskar för mig inför julen. De önskar sig instrumentbaserade ekonominyheter från Nyhetsbyrån Direkt i julklapp, men jag har sagt till dem att Autostocks Tomteverkstad inte hunnit snickra färdigt på den presenten ännu.
                                Jag tröstar dem med att de snart kommer att få ett nytt API att prata med Nordnet genom. De säger att de redan har ett API och att det bara är mjukvara, dvs ett mjukt paket och det inte är lika roligt.

Nä, nu måste jag snart gå och handla julklappar.
                                mvh
                                Bertil

Edit: Nu (16:20) gick scripten långa igen. Kan det verkligen löna sig?
                                Edit2: Blev +-0 på sista traden och handelsdagen slutade alltså på +10.25 punkter.
                                Last edited by Bertil; 2013-12-20, 17:23.

Comment

Working...
                                X