Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag lade ner dagen pga. stoppet i början då stämmer inte in och ut, skitsynd
    Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
      Jag lade ner dagen pga. stoppet i början då stämmer inte in och ut, skitsynd
      Dels det och dels så får jag inte kontakt med min dator hemma via Team Viewer som kör NAT då jag har strul med min router (startade om den i morse utan att kolla att NAT datorn kopplade upp automatiskt som den brukar).

Det enda positiva är väl att jag låg blankad och dagens inledande storförlust har bytts till vinst.

mvh
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2014-12-19, 12:49.

Comment

• Nu har den här tråden gått om Raptortråden både i antal inlägg och läsningar (fast de flesta läsarna är ju google bot med flera botar).

Jag efterlyser fler skribenter som redogör lite för investeringsfilosofi handelsfrekvens gjorda körningar i analyzern mm. Alltid intressant att ta del av andras erfarenheter.

En sak som ställt till det lite är att man får ha olika handelsfrekvens om man handlar aktier eller terminer, eftersom terminen är ett derivat med hävstång runt 13 gånger. Man har ju olika utgångspunkter efter vad man normalt handlar. Handlar man med hävstång är man ju ute efter snabba vinster men man kan även få snabba förluster om det inte går vägen.

Själv handlar jag terminer på ett ISK konto där jag bara har cash för att handla 1 termin (drygt 12000:- ). Detta för att kontots utveckling direkt skall spegla terminshandelns utveckling. Och man har ju även kniven på strupen för att inte gå för mycket minus, då måste man göra en insättning.

För att visa alla nya aktiehandlare som är intresserade av terminshandel så skickar jag med en graf från senaste månadens utveckling. Även om man får till bra utveckling i analyzern så är det alltid trixigt att få till handeln i skarpt läge. Det är ju sådana saker som trilskande internetförbindelser, handelsstopp på börsen, för mycket drawdown som spärrar kontot, syltburksfingret som är med och handlar mm som fördärvar.

Hoppas på en intressant diskussion!

Med vänlig hälsning
        Bertil
        Attached Files

Comment

• Får väl följa upp mitt eget inlägg.
          Kapitalförvaltning kan ju se ut på lite olika sätt.

A) Man har ett större kapital som man är rädd om och det viktigaste är en säker vinstutveckling, är den i paritet med index är det OK.

B) Man har ett mindre kapital och det viktiga är att föröka det snabbt.

Är man en investerare typ A så kan man följa en av världens rikaste män (vilken plats han kommer på 1, 2 eller 3 beror på gällande börskurs) nämligen Warren Buffet och hans investmentbolag Berkshire Hattaway. Det finns mängder av god litteratur om man vill göra denna typ av investeringar.

Om man befinner sig lite mellan A och B så kan man handla large cap aktier med NAT. Det finns både gratis och köpestrategier som klår börsindex över tid. Det är egentligen dessa strategier som rekommenderas till nya användare av NAT.

Men om man är en investerare typ B så är det mycket trixigare.
          1) Man kan handla "förhoppningsbolag" på smålistorna och hoppas på flerfaldigande av aktiekursen. Detta har jag testat med varierande resultat. Man måste vara extremt påläst (närmast en insider) om alla hinder för respektive företag om man skall lyckas. Finns ingen fördel att använda NAT för detta. (Om inte kursen är extremt volatil vill säga).

2) Det finns ju olika typer av derivat som man kan handla med. Varje typ har sina fördelar och nackdelar som man måste vara införstådd med. Som jag tidigare berättat så hängde jag på silverkursen från runt 17 dollar per ounce till över 40 dollar med instrumentet Bull Silver X4 (gick lite ur och i var inte inne hela tiden). Tror insatt kapital 10-faldigades, men över en natt höjde COMEX börsen säkerheten för belåningen på silverterminer och BULL kursen dök nästan ner till hälften. Jag låg kvar och hoppades på silverprishöjningar men kursen gick ner igen och vinsten försvann.

3) Som framgår av den här tråden så har jag fastnat för terminshandel. Terminerna kan inte manipuleras utan bygger på index som ju är "the real thing". Spreaden är liten, likviditeten är hög, säkerhetsbeloppet överkomligt och courtaget lågt om man handlar mycket.
          Återstår bara att hitta en bra edge och en lyckosam exitstrategi.

Jag började min NAT karriär med en köpestrategi för terminer. Jag hade inte lust att lära mig att scripta och tyckte att det var bättre att köpa in sig på någon annans långvariga erfarenhet. Jag hade övertro på köpestrategin och handlade för många terminer samtidigt. Dessutom var inte edgen i strategin beskriven och inte fanns det någon stoploss inbyggd varpå syltburksfingret ibland klickade på handelsknappen. Skall man använda en köpestrategi så är det viktigt att man är införstådd med vilken typ av edge som strategin använder, om det finns stop loss, vilken som är max draw down mm.

Då man tittar på kursen i realtid så skall man kunna förutsäga när strategin handlar och när den går ur. Först då känner man sig bekväm med strategin och kan slappna av. Detta gäller sällan för köpestrategier.

Återstår då att scripta sin egen edge. I denna tråd har jag ju beskrivet dessa vedermödor.
          Min ursprungliga strategi var ju att gör en eller två terminsaffärer per dag med en nettovinst på 2 punkter per affär. Tyvärr så inträffar ju kraftiga rörelser åt motsatt håll och eftersom det inte fungerar med en stop loss på 2 punkter så får man öka antalet affärer och försöka få en vinst på över 2 punkter per affär för att få det att fungera. Övernattning var förbjuden och långa trenden var en fiende.
          I tråden hönan och ägget filosoferar jag om det är index som driver aktiekurserna eller aktiekurserna som driver index. I verkligheten är det ju både och. En enskild stor aktie kan påverka index som gör att andra aktier hänger på. En del script som jag har studerar ju rörelser och volymer hos enskilda aktier för att förutsäga riktningen på index. Som bekant har jag även tittat på hur DAX och DOW påverkar OMX. Ibland är DAX och DOW mycket viktiga för OMX ibland mindre viktiga, det beror på vad det är för parameter som drar OMX för tillfället dvs olika handelsklimat. Jag har ännu inte lyckats får till en påverkansparameter som avgör vad det är som drar OMX (är det en enskild aktie, en bransch, lokala makroparametrar för Sverige, eller DAX och DOW). Kan man få till detta kan man göra en dynamisk viktning.

Eller så kan man kort och gott bara studera terminsrörelsen och bortse från vad som påverkar den. Kursen är ofta geometrisk och hittar man de rätta sambanden så får man en bra edge. Problemet är att geometrin ändras över tiden, kalla det börsklimat. Ibland är dagsörelserna bara +-3 punkter och ibland +-10 punkter.

Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

• Det är tydligen mitt syltburksfinger som istället för att handla har fått skrivklåda, så jag får väl fortsätta då. Vad kan man göra åt olydiga fingrar?

Jag har ju tidigare, utan att få någon större respons, tagit upp frågan om hur man väljer periodtid i sina script. Vid längre periodtider så tar man ju bara ett stickprov vid close dvs informationsmängden minskar, men samtidgt minskar ju även datamängden vilket är bra om man har ont om datautrymme. Om man t.ex tar 200 dagars medelvärde är det ju bara dumt att ha minutupplösning i scripten.

För alla dataserier är det ju viktigt att ha en jämn delning på tidsaxeln. Att göra ett medelvärde på H (highest) eller L (lowest) i varje period fungerar dåligt eftersom delningen (tiden) inte stämmer med tiden värdet togs.

Om man t.ex har en periodtid på 30 minuter på Close så kan det ju även bli fel att handla en minut in på den nya perioden. Jag vet att t.ex Berra spärrar för handel under den första delen av varje period. Gör man så kan dock en del intressanta handelstillfällen gå förlorade.
            Själv kör jag därför alltid i 1 min upplösning förutom för att detektera långa trender.
            Finns det då ingen fördel att handla med t.ex i15, i30 eller i60 för intradaghandel? En fördel är ju att man går i synk med klockan för tider då viktig information släpps (sker ju ofta hel eller halvtimme). Kl 15.00 börjar ju terminerna för DOW att handlas och då sker ofta ett knyck i OMX kurvan. En annan knyck kommer kl 15.30 då amerikanska börserna öppnar.

Om man går tillbaks i tiden då gårdagens slutkurser publicerades i morgontidningen hade det ju varit bra att komplettera med gårdagens högsta respektive lägsta kurs. Men att fortsätta med stapeldiagram för 1 timmasupplösning förstår jag mig inte på. Visserligen kan man ju lätt utläsa både öppningskurs och closekurs och om den sistnämnda är högre eller lägre än den förstnämnda samt högsta och lägsta kurs under perioden. Däremot får man ju ingen info om högstakursen kom tidigt i perioden eller sent. Nä, jag få hålla mig till något jag begriper nämligen minutupplösning.

Finns det någon annan läsare som testat olika periodtider för intradaghandel?

Med vänlig hälsning
            Bertil
            Last edited by Bertil; 2014-12-20, 15:11.

Comment

• Det vore verkligen trevligt med fler skribenter som vågar redogöra för sin handel och ideer på samma sätt som Bertil!

Jag får passa på att bidra med ett par synpunkter, jag noterade att du nämnde att de flesta troligen skulle vara nöjda med en utveckling ungefär som index. Det undrar jag om de egentligen är, det finns ju faktiskt inget enklare sätt att åstadkomma i princip exakt samma utveckling än index än att helt enkelt köpa en Minilong OMX och bara sitta kvar på den. Då har man en "indexfond" med mycket små avgifter som inte kan missa index. Då ter det ju sig nästan ironiskt att så många svenskar sitter med indexfonder hos dyra förvaltare som praktiskt taget alltid missar index. Man betalar ju för möjligheten att faktiskt överträffa index, annars behöver man inte betala något eftersom det finns instrument som "är" index.

Nästa punkt som jag tycker borde väcka mer intresse är att om man nu är nöjd med indexavkastning men vill "vässa" det lite så räcker det ju faktiskt att undvika att åka med ner när index faller, vilket sker både i kort och långt perspektiv då och då. Men det finns gott om statistiska perioder då index presterar väldigt dåligt, och det borde då gå att undvika att vara med under dessa perioder. Skolexemplet är ju sommarmånaderna som i alla fall de senaste 25 åren visat negativ avkastning. Alltså, undvik dessa och åk med under de statistiskt starka månaderna istället så klår man statistiskt index förr eller senare.

Snabbare handel är alltid intressant, speciellt om man kan använda den till att reducera risken för kortsiktigt stora förluster. Men erfarenheter säger att det blir svårare och svårare ju snabbare man vill handla. Jag tror för egen del att det är mycket mer chans till hög avkastning genom lite långsammare handel.

Comment

• "Att föröka snabbt", det är antagligen här många nybörjare gör bort sig ordentligt. Man tar för hög risk, blir nervös och spekulerar istället bort alla pengarna snabbt. Hög risk medför i realiteten oftast enbart sämre avkastning. Mycket bättre att satsa på att bygga kapitalet sakta och metodiskt.

Comment

• Helt rätt Rikard, i riktigt kort handel har du tiden emot dig, då positionerna måste stängas vid dagens slut. Konkurrensen från proffs är dessutom högre. Det kräver dessutom betydligt mer rent psykologiskt att klara av det ju kortade horisonten blir. Många ser sig kallade, när det egentligen borde börja men en enklare form av handel.

Comment

• Vet inte hur många gånger vi pratat om detta? Men med tillräckligt många parametrar så kan du i princip alltid göra en mer eller mindre perfekt anpassning till historisk data. Överoptimeringen kommer dock naturligen att prestera katastrofalt dåligt på framtida data. Kanske låter jag något synisk och hård, men detta är ofrånkomligt.

Comment

• Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
                      "Att föröka snabbt", det är antagligen här många nybörjare gör bort sig ordentligt. Man tar för hög risk, blir nervös och spekulerar istället bort alla pengarna snabbt. Hög risk medför i realiteten oftast enbart sämre avkastning. Mycket bättre att satsa på att bygga kapitalet sakta och metodiskt.
                      Visst du har säkert rätt och tillhör troligen kategori A enligt ovan. Vore ännu trevligare om du kunde redogöra för en körning i analyzern som bevisar ditt påstående.

Med vänlig hälsning
                      Bertil

Comment

• Om du nödvändigtvis måste handla indradag, varför inte börja med något rimligt enkelt som bevisligen fungerar, och till rimlig risk, t.ex. gap-handel på s&p? Det kan ge rätt bra utveckling med rätt form av money management, men kräver iof eftertanke vid konstruktionen av modellen.

Comment

• Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
                          Om du nödvändigtvis måste handla indradag, varför inte börja med något rimligt enkelt som bevisligen fungerar, och till rimlig risk, t.ex. gap-handel på s&p? Det kan ge rätt bra utveckling med rätt form av money management, men kräver iof eftertanke vid konstruktionen av modellen.
                          Skulle man börja från scratch så kanske det är rätt väg att gå. Men nu har jag ju lagt runt 1000 timmar på att studera OMXS30 terminen och försökt konstruera script med bra edge så tycker jag att jag borde vara nära målet speciellt då jag under stora tider fått bra resultat i analyzern med eller utan curvefitting.
                          Med vänlig hälsning
                          Bertil

Comment

• bra ide

någon som skulle kunna göra en sådan script?
                            typ Rosens gabhandel ?
                            har boken.
                            Jag köper en sådan script
                            behöver inte vara det ultimata
                            kan trimma in det senare-
                            om någon känner sej träffad
                            så svara vi diskuterar mer sen via mail.

Comment

• Då får vi se om det kan bli en julklapp i dag?
                              09:03 ORDER "sl) Berra köp trend med bollinger AMA OMXS305A" kurs 1455.25
                              Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                                Då får vi se om det kan bli en julklapp i dag?
                                09:03 ORDER "sl) Berra köp trend med bollinger AMA OMXS305A" kurs 1455.25
                                Julklapp, där sa du något. Dessa måste inhandlas! Under tiden får NAT jobba.
                                09:32 ORDER "sl) Mitt Linregv köp OMXS305A" kurs 1457.50
                                10:43 ORDER "sl) Egen dynamisk3 Take Profit Lång index vänd OMXS305A" kurs 1463.25 +5.75
                                Detta är en specialvariant av TP som under vissa tider under handelsdagen vänder innehavet då TP uppnåtts. Lite risky, fungerar kanske 2 gånger av 3.
                                15:47 ORDER "sl) Mitt Linregv köp vänd OMXS305A" kurs 1462.00 +1.25
                                16:21 ORDER "sl) Mitt BolVol2 sälj vänd OMXS305A" kurs 1459.25 -2.75
                                16:51 ORDER "sl) Mitt Linregv köp vänd OMXS305A" kurs 1461.00 -1.75

Med vänlig hälsning
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2014-12-22, 16:56.

Comment

Working...
                                X