Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Det var längesedan men här kom en affär
    13:04 ORDER "sl) Berra snabbe volpen short-index OMXS306C" kurs 1398.75
    Nej det var inte meningen idag heller
    14:10 ORDER "sl) Stoploss Mini kort OMXS306C" kurs 1403.50 -4,75

varför blir det så när jag börjar med skarpt???? nästan inga minus i bänken men så fort jag
    (stopploss använder jag egentligen inte för det blir alltid minus) kör skarpt dyker det
    Men från 17/2 skulle det bivit så här:

Avkastning 140.25 kr (i det ligger det -4,75 idag) 0.45% på 23 affärer under 122:25:26 tim
    Av dessa blankat 12 st med avkastning 62.75 kr 0.38%
    Innehav 7 st med vinst 94.75 kr 1.00%
    Innehav 4 st med förlust -17.25 kr -0.32%
    Blankning 7 st med vinst 81.25 kr 0.85%
    Blankning 5 st med förlust -18.50 kr -0.27%
    Last edited by Berra; 2016-03-11, 18:27.
    Berra

Comment

• Det brukar nämnas en generell regel som säger att det krävs minst 30 observationer(här affärer) för att kunna göra en utvärdering. Hade du haft 30 skulle denna affär hamnat i simulering. Det beror även på komplexiteten och antalet kan vara betydligt högre. - 5 punkter på första affären säger egentligen ingenting. Kör du stop-loss live måste du simulera med stop-loss. Resultatet kommer annars alltid att avvika från simulering.

Comment

• Jag tror det var Henric som kortfattat nämnde "Money Management enligt Shan's metod" på dessa sidor. Kan du möjligen ge lite mer info om var jag kan läsa om det mer specifikt, tack?

Comment

• Sök på EP Chan. Han menar att stoppar fungerar på momentumstrategier och inte på mean reversion. I stället för stoppar på enskilda trades kan en stopp på hela depån eller en CPPI-modell användas. CPPI innebär att du tex accepterar en maximal drawdown på 30%. 70% sätts på bankkonto och 30% används för trading med högre hävstång. Gör man vinst fördelas kapitalet mellan bankkonto och trading till 70/30. Gör man förlust tar man inget från bankkontot. Risken blir alltså alltid 30% från högsta depåvärdet och samtidigt max 30% av startkapitalet. Det finns även en intervju på Bettersystemtrader
          http://hwcdn.libsyn.com/p/0/4/b/04b6...0659e4258a4bc2

Comment

• Hej Henric och alla andra på forumet,

För att skydda sin depå mot börsras, som ju kommer då och då, kanske denna CPPI-strategi vore något att tillämpa vid kortare swingtrading typ Coda.

90/10-strategin innebär att man vid long signal köper tex,

Bull X3 för 90% av depån.
            Bear X12 för 10% av depån.

Denna strategi gör att vinsten blir något mindre men depån är försäkrad mot börsras.

När man swingar ligger man ju i marknaden över nätter och helger och stoploss funkar enligt mig aldrig bra på swingstrategier. Så för att kunna sova bättre på natten tittar jag också nu på detta.

Har forumet några synpunkter så skriv gärna.
            Last edited by Wheelie; 2016-03-13, 15:55.

Comment

• Vid en snabb jämförelse med att bara köra X3 ser det ut som att måttliga rörelser ger ca 50% av uppsidan och täcker 50% av förlusten. Vid mycket kraftiga rörelser ser resultatet lite ut som en option. Sedan kan kursen drifta runt lite eller gå upp först för att sedan rasa. Omräkningsfaktorn urholkar resultatet särskilt mycket med X12. X12 kan tom har förbrukat eget kapital. Vet du någon som praktiskt har använt denna metod.

Comment

• Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                Hej Henric och alla andra på forumet,

För att skydda sin depå mot börsras, som ju kommer då och då, kanske denna CPPI-strategi vore något att tillämpa vid kortare swingtrading typ Coda.

90/10-strategin innebär att man vid long signal köper tex,

Bull X3 för 90% av depån.
                Bear X12 för 10% av depån.

Denna strategi gör att vinsten blir något mindre men depån är försäkrad mot börsras.

När man swingar ligger man ju i marknaden över nätter och helger och stoploss funkar enligt mig aldrig bra på swingstrategier. Så för att kunna sova bättre på natten tittar jag också nu på detta.

Har forumet några synpunkter så skriv gärna.
                Jag förstår inte alls.
                Du tycker alltså att Bull X3 har för stor hävstång så du vill hedga med Bear X12. Då är det ju mycket bättre att bara handla BullX3 för 30% av depån och ligga likvid med resten.
                Med vänlig hälsning
                Bertil

Edit1: En annan femma är det ju om du inhandlar några aktier som ingår i OMXS30 och som du tror kommer att prestera bättre än index. Då kan du ju hedga med Bear för att få en absolut vinst oavsett Indexutvecklingen (förutsatt att aktierna verkligen går bättre än index).

Edit2: Om man tycker att det är otäckt att vara i marknaden nätter och helger, får man ju börja daytrada.

Edit3: Bull och Bear har ju avbränning varje dygn, så dessa instrument skall man undvika att äga över natten.
                Last edited by Bertil; 2016-03-13, 17:25.

Comment

• Syftet är nog att skapa en avkastningskurva som inte är linjär med kursutvecklingen och hindra katastrofala förluster(borträknat omräkningsfaktor, etc).

Comment

• Hej Henric,

Du förstår mig helt rätt.

Denna typ av CPPI-metod 90/10 används av bl a fondförvaltare samt ingår i strukturerade produkter och då med hjälp av optioner.

Min tanke var att man kunde utnyttja detta på strategier i NAT för att komma till rätta med de höga drawdowns som blir om man kör hävstång X3-X5 vilket gör att man inte vågar köra strategierna fullt ut.

Comment

• Hej Bertil,

Ett räkneexempel på hur det är tänkt att fungera,

Depå 1.000.000 kr

OMXs30 stiger med 1%:

Ditt exempel köp Bull X3 för 30%,
                      300.000 * 0.01 * 3 = +9.000 kr

CPPI-90/10 Bull X3 och Bear X12,
                      900.000 * 0.01 * 3 = +27.000 kr
                      100.000 * 0.01 * 12 = -12.000 kr
                      Vinst = +15.000 kr

Vid ett kraftigt ras på säg 5% + 5%,

Dag1: 300.000 * 0.05 * 3 = -45.000 kr
                      Dag2: 255.000 * 0.05 * 3 = -38.250 kr
                      Förlust = -83.250 kr

Dag1: 900.000 * 0.05 * 3 = -135.000 kr
                      Dag2: 765.000 * 0.05 * 3 = -114.750 kr
                      Dag1: 100.000 * 0.05 * 12 = + 60.000 kr
                      Dag2: 160.000 * 0.05 * 12 = + 96.000 kr
                      Förlust = - 93.750 kr

Alltså, meningen med modellen är att våga placera hela kapitalet på börsen i en strategi och samtidigt vara försäkrad mot ett börsras när det kommer.

Jag har ännu inte sett någon daytrading-strategi på NAT gå med vinst över tid.

Här tar man till vara på den konvexa hävstången i Bull och Bear certifikaten.
                      Jag har testat med Minisar på många swingstrategier och de ger inte någon bättre avkastning över tid utan snarare sämre än Bull och Bear med samma hävstång upp till X5.

Comment

• Commerzbanks Bull X3 stod för 1 år sedan i 295:- dvs du kunde köpa 3051 st för 900000:- Idag skulle de vara värda 512912:-

Commerzbanks BEAR OMX X12 C 2 stod för 1 år sedan i 1.55 dvs du kunde köpa 64516 st för 100000:- Idag skulle de vara värda 5806:- (9 öre styck)

dvs dina 1000000:- hade krympt till 518718:-

Med min strategi att köpa Bull X3 för 300000:- hade du haft kvar 870970:-

Om du har NAT Pro så får du simulera och visa mig att din strategi är bättre.

Med vänlig hälsning
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2016-03-14, 01:08.

Comment

• Det är som att jämföra äpplen och päron. Värdet för ett certifikat kommer givetvis att urholkas över tid. Certifikat kan även ha en positiv omräkningseffekt. Om det trendar kortsiktigt kan man använda denna ränta på ränta effekt. Då är certifikat lönsammare än minifutures och terminer. Cert har nog även lite högre inbyggda kostnader. Om certifikat är lönsammare beror nog på modell och kursfluktationer under innehavstiderna. Sedan är frågan om 90/10 fungerar i praktiken och om försäkringsskyddet är värt kostanden. Om det finns tillräckligt med kursinfo för x3 och x12 går det ju att simulera.

Motiverar försäkringskyddet i en kapitalskyddad produkt risk/reward? Det är sällan det finns någon gratis lunch.

Comment

• Du han före mig Henric.

Som Henric påpekar ovan, Bertil du har missförstått det hela med Constant proportion portfolio Insurance, CPPI.

Man skall inte ligga all in på börsen hela tiden utan man swingtradar med en strategi typ Coda eller Legato. Vid varje ny trade rebalanseras ju ditt innehav till 90/10.

Vi räknar vidare på mitt exempel och antar att börsen går ner 5% även dag tre,

Dag1: 300.000 * 0.05 * 3 = -45.000 kr
                            Dag2: 255.000 * 0.05 * 3 = -38.250 kr
                            Dag3: 216.750 * 0.05 * 3 = -32.512 kr
                            Förlust = -115.762 kr

Dag1: 900.000 * 0.05 * 3 = -135.000 kr
                            Dag2: 765.000 * 0.05 * 3 = -114.750 kr
                            Dag3: 650.250 * 0.05 * 3 = -97.537 kr
                            Dag1: 100.000 * 0.05 * 12 = + 60.000 kr
                            Dag2: 160.000 * 0.05 * 12 = + 96.000 kr
                            Dag3: 256.000 * 0.05 * 12 = +153.600 kr
                            Förlust = -37.687 kr

Nu blir det med min modell en mindre förlust än med din samt vid uppgång blir vinsterna betydligt större då mer kapital jobbar.

Om vi tar exemplet ovan men man har investerat depån fullt ut även med X3
                            skulle förlusten bli ca 38% vid ett börsras.

Med min Hedgning blir bara förlusten ca 4%.

Vill man hedga mindre kan man ju ta X8 eller X10.

Och som Henric skrev tidigare,

"Vid en snabb jämförelse med att bara köra X3 ser det ut som att måttliga rörelser ger ca 50% av uppsidan och täcker 50% av förlusten."

Vinsten över lång tid kan nog bli något lägre med hedgning (inga gratis luncher) men man klarar av att köra sin strategi utan "syltfingrar" samt slipper få en hjärtattack när börsen rasar och depån halveras. Det är ju lätt att tappa tron på sin strategi då och man lägger ner den, tro mig.

Last edited by Wheelie; 2016-03-14, 10:16.

Comment

• Nix, jag har inte missuppfattat. All in var bara ett räkneexempel för att visa avbränningen. För att se om det fungerar i verkligheten måste man ju simulera över flera år med lämplig strategi i Pro. Väntar med spänning på resultatet!
                              mvh
                              Bertil

Edit1: BEAR OMX X12 C 2 är slutsåld så jag tittade på BULL OMX X10 C istället. Där är skillnaden mellan köp och sälj runt 0.6% som man måste ta hänsyn till om man gör många affärer. Som sagt endast riktig simulering kan ge svar.
                              Last edited by Bertil; 2016-03-14, 10:11.

Comment

• Nu är det skarpt som gäller.
                                09:55 ORDER "sl) Mitt Bol6 sälj OMXS306B" kurs 1412.00
                                14:59 ORDER "sl) Egen DAX2 TP kort index OMXS306C" kurs 1403.75 +8.25

Ackumulerad vinst C-terminen från 17/2 skarpt med ordermodeller: +106.15 punkter
                                1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): +123.55 punkter
                                Förtydligande:
                                Bruttovinst idag skarp handel med ordermodeller: +8.25 punkter
                                Bruttovinst simulerat idag: +8.50 punkter
                                Om mina nuvarande script fått bestämma från 17/2: +77.65 punkter
                                1 jan 2015 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +1409.30 punkter
                                1 jan 2016 - nu, simulering med de modifierade scripten utan courtage: +283.15 punkter

mvh
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2016-03-15, 17:33.

Comment

Working...
                                X