Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tillägg till metoder.
    En annan tråd handlar om Martin Armstrong http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=3837 Han är erkänt duktig på att läsa börsen. Han talar ofta om årsavslutskursen, månadsavslutskursen, veckoavslutskursen, dagsavslutskursen samt drar slutsatser utifrån detta. I princip är det ju att betrakta som årsstaplar, månadsstaplar, veckostaplar och dagsstaplar. Det svåra är ju att dra korrekt slutsatser utgående från detta.
    Han har något som han kallar opening Pivot number som kommer att bli tillgängliga i Traderversionen av Sokrates. http://www.armstrongeconomics.com/archives/42999

    " Over the weekend, we will be adding the Opening Pivot Number for the trader preview version that is under review by WEC attendees.

    This was written in the Dow as of January 29. It picked the high on February 1, which opened just below the number at 16453.63, signaling it would finish down, and closed at 16449.18 which was down from the previous close of 16466.3. It might not look dramatic, but that was the high, and the low thereafter reached the 15960.45 price level.

    Here is what Socrates wrote:

    Our number to watch for tomorrow’s opening will be 16657.34. We need an opening print above that number to maintain any upward momentum. Otherwise, we may see the market finish down by the close of trading. Caution is now advisable if we open beneath this level. "

    Med vänlig hälsning
    Bertil

    Comment


    • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Vad är brus och vad är inte brus?
      Allting har en orsak och en verkan. Innan en kvartalsrapport kan det finnas en förväntan på uppgång eller nedgång. Då rapporten släppts så kan kursen fluktuera upp och ned några minuter eller längre beroende på hur resultatet skall tolkas (inte alltid glasklart). För mig är detta inte brus utan sådant man handlar på.

      Vad som är brus eller inte kan endast relateras till den handelsfrekvens som man önskar ha och den upplösning man har i sina ordermodeller.

      De flesta skribenter på forumet har en egen önskad handelsfrekvens och en egen önskad upplösning på sina ordermodeller. Det är därför viktigt att tala om handelsfrekvens/upplösning innan man talar om "brusreducering" mm.

      En form av "brusreducering" som jag själv använder är att blockera vissa ordermodeller från att handla före 09.30 då fluktuationerna innan dess är för stora. En annan "brusreducering" som jag har är att inte handla +- ett par minuter runt vissa hel och halvtimmar, eftersom man ofta släpper nyheter vid jämna klockslag och nyheterna lätt kan misstolkas.

      Med vänlig hälsning
      Bertil


      Ett tips som fungerar för olika upplösningar och som jag själv använder i flera ordermodeller är att inte köpa i närheten av övre Bollingerbandet och inte sälja i närheten av undre Bollingerbandet.
      Hej Bertil!
      Jag har studerat inläggen här och fick idén att lägga in begränsningen att inte tillåta köp nära bolingerbanden. Det stora problemet är att jag inte får till det har du en idé hur jag kan ändra jag har försökt med dessa script men det blir inte broms där jag vill.

      på köpsidan: {inte något vidare}
      b1:=bolbands(5,2.9,L)
      underbb:=LT(L,b1)
      uppåt:=GT(C,b1)
      bbok:=HHV(AND(underbb,uppåt),08)

      på säljsidan: {funkade någorlunda}
      period1:=2
      tittabakåt:=3
      b1:=bolbands(10,1.8,x)
      b2:=hhv(b1,tittabakåt)
      mnu:=mov(l,period1,s)
      mdå:=mov(ref(l,1),period1,s)
      mok:=and(lt(mnu,mdå),b2)

      Du är ju en fena på scriptning kanske du kan tipsa om något sätt att få till
      så det inte blir köp nära övre bandet och sälj nära nedre bandet?
      Berra

      Comment


      • Jo, jag har ju lite kod för det. Kommer bara åt NAT datorn via min mobiltelefon just nu så jag kan inte göra cut and paste.
        Återkommer sent ikväll, efter mitt besök på Båtmässan. Skall inte du gå på Båtmässan? Eller du kanske gillar snabba bilar mer?
        mvh
        Bertil
        Last edited by Bertil; 2016-02-08, 11:38.

        Comment


        • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
          Jo, jag har ju lite kod för det. Kommer bara åt NAT datorn via min mobiltelefon just nu så jag kan inte göra cut and paste.
          Återkommer sent ikväll, efter mitt besök på Båtmässan. Skall inte du gå på Båtmässan? Eller du kanske gillar snabba bilar mer?
          mvh
          Bertil
          Helt ok, nej det blir inte båtmässan för min del, får nöja mig med den skuta jag har. Ska på bio ikväll "HIMMEL ÖVER HAVANNA" Falkenbergs-filmstudio. Jodå nog är jag mer intresserad av bilar.
          Attached Files
          Last edited by Berra; 2016-02-08, 12:13.
          Berra

          Comment


          • Banden är standardavvikelsen från medelvärdet. Om du inte vill köpa nära övre bandet går det att kolla om c eller h har varit över bandet under x-perioder. Sedan får man justera längden,standardavvikelsen och antal perioder efter modellen.

            över=gt(h,bolbands(10,2,u))
            VäntaKöp=not(hhv(över,2)) {köp inte vid tillfällig styrka}

            Det ser ut som att du försöker köpa när kursen korsar undre bandet förutsatt att l varit under. Det kan ju gå i och för sig. Jag tror Bertil vill begränsa signaler vid starka rörelser för att undvika att det vänder. Han har nog bättre tips på hur du ska genomföra detta.

            Edit: Mycket träjobb?
            Last edited by Henric; 2016-02-08, 15:05.

            Comment


            • Har själv haft 3 träbåtar genom åren den största 8 m lång. Träjobb är roligt första gången man gör det, men tråkigt då det måste göras om varje år.

              För att tillåta köp
              ...
              perioder02:=Sub(int(mult(frac(d),1440)),540)
              perioder10:=MN(perioder02,20)

              i1(
              näraköp13=Sub(BolBands(perioder10,2.2,U),c)
              skillnad15=Sub(BolBands(perioder10,2.2,U),BolBands(perioder10,2.2,L))
              villkor13=or(if(gt(skillnad15,3),gt(näraköp13,MN(div(skillnad15,4),1.5)),1),lt(näraköp13,0))

              köpa=And(villkor13,...)

              ---------
              För att tillåta blankning
              ...
              perioder02:=Sub(int(mult(frac(d),1440)),540)
              perioder10:=MN(perioder02,20)

              i1(
              närasälj14=Sub(c,BolBands(perioder10,2.2,L))
              skillnad15=Sub(BolBands(perioder10,2.2,U),BolBands(perioder10,2.2,L))
              villkor14=or(if(gt(skillnad15,3),gt(närasälj14,MN(div(skillnad15,3),1.5)),1),lt(närasälj14,0))

              sälja=And(villkor14,...)

              -------------
              Tricket då man går ur marknaden varje dag är att inte ta med kurser till Bollingerbanden från föregående dag.

              Med vänlig hälsning
              Bertil
              Last edited by Bertil; 2016-02-08, 21:17.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                Banden är standardavvikelsen från medelvärdet. Om du inte vill köpa nära övre bandet går det att kolla om c eller h har varit över bandet under x-perioder. Sedan får man justera längden,standardavvikelsen och antal perioder efter modellen.

                över=gt(h,bolbands(10,2,u))
                VäntaKöp=not(hhv(över,2)) {köp inte vid tillfällig styrka}

                Det ser ut som att du försöker köpa när kursen korsar undre bandet förutsatt att l varit under. Det kan ju gå i och för sig. Jag tror Bertil vill begränsa signaler vid starka rörelser för att undvika att det vänder. Han har nog bättre tips på hur du ska genomföra detta.

                Edit: Mycket träjobb?
                Ja skrapa slipa limma täta lacka måla ja man blir lite trött på´t.

                fick ditt script att funka tackar
                6B:
                Avkastning 241.00 kr 0.70% på 26 affärer under 117:02:56 tim
                Av dessa blankat 19 st med avkastning 185.00 kr 0.74%
                Innehav 5 st med vinst 68.25 kr 1.04%
                Innehav 2 st med förlust -12.25 kr -0.47%
                Blankning 16 st med vinst 200.75 kr 0.95%
                Blankning 3 st med förlust -15.75 kr -0.40%

                Men det är väl överoptimerat, året ger +432.50 och -209.00 =+223.50
                sett till vad bara B ger så vet i sjutton
                Last edited by Berra; 2016-02-09, 18:23. Anledning: Decimaler
                Berra

                Comment


                • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                  Har själv haft 3 träbåtar genom åren den största 8 m lång. Träjobb är roligt första gången man gör det, men tråkigt då det måste göras om varje år.

                  Med vänlig hälsning
                  Bertil
                  Jag ska labba lite mer med dessa har inte fått till det så bra än. Ja vist blir man
                  lite trött även på träbåten, men det är rätt gôtt en fin sommardag att tuffa
                  runt i 5 knop med dörjen hängande efter.
                  Berra

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                    ...Men det är väl överoptimerat, året ger +43250 och -20900 =+22350
                    sett till vad bara B ger så vet i sjutton
                    Du kan väl inte få +22350 på ett år? Det är ju 2000 punkter i månaden

                    Med vänlig hälsning
                    Bertil

                    Comment


                    • Men var åker du med båten Berra? Här finns ju bara öppet hav...eller kör du i Suseån eller nån sjö?

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Men var åker du med båten Berra? Här finns ju bara öppet hav...eller kör du i Suseån eller nån sjö?

                        Öppna havet är väl gott nog, det ligger ju bara ett par hundra meter bort. Men vist vore det roligt med lite öar, men makrill är inte fel heller.
                        Berra

                        Comment


                        • Hehe, jo det är inte långt till vattnet!

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                            Du kan väl inte få +22350 på ett år? Det är ju 2000 punkter i månaden

                            Med vänlig hälsning
                            Bertil
                            Decimaler...
                            Berra

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                              Decimaler...
                              Var skall decimalen vara då?

                              Med vänlig hälsning
                              Bertil

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                                Var skall decimalen vara då?

                                Med vänlig hälsning
                                Bertil
                                Jag har lagt in dem i 232
                                Berra

                                Comment

                                Working...
                                X