Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nyckelingredienser i framgångsrik systematisk handel

    Man behöver

    1) Dator
    2) En människa
    3) En hund

    Datorn sköter handeln. Människan matar hunden. Hunden biter människan om den rör datorn när den handlar

    Comment


    • Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
      Man behöver

      1) Dator
      2) En människa
      3) En hund

      Datorn sköter handeln. Människan matar hunden. Hunden biter människan om den rör datorn när den handlar
      Jag har ju ingen hund, därför går handeln lite upp och ner...
      mvh
      Bertil

      Comment


      • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        Jag har ju ingen hund, därför går handeln lite upp och ner...
        mvh
        Bertil
        Om du har en fru kanske det går lika bra....

        Comment


        • Tyvärr, har ingen fru. Får väl bygga en sån här som smäller mig på fingret om jag kommer nära köpknappen...


          mvh
          Bertil
          Last edited by Bertil; 2016-08-19, 19:30.

          Comment


          • Såg din trail efter 16:55

            Hej

            Såg din trallstopp som baseras på tid. Se min kommentar under aktuellt ämne

            Comment


            • Som jag skrivit tidigare så betraktar jag trading på samma sätt som meteorologi.
              Swingtrading är mer som att förutsäga årstidernas växlingar: på hösten regnar det, på vintern är det kallt, på våren ökar värmen och på sommaren skiner solen. Dock är det vissa år så att det är varmare på julafton än på midsommarafton.

              Daytrading är som: Oj nu tittade solen fram, nu så blir det varmt. Eller, ser mörka moln vid horisonten, snart kommer störtregnet.

              Swingtrading har större träffsäkerhet, men man får inte ha för hög hävstång då man kan bli felaktigt positionerad under en längre tid.

              Daytrading kan ge högre vinster om man har hög hävstång och lyckas ligga i fas med index. Dock är det som då man spår väder, vädersystemen kan vara mer eller mindre komplexa och de förutsägelser som är lätta att göra på sommaren kan inte appliceras på vinterväder.

              Med vänlig hälsning
              Bertil

              Comment


              • Positionsstorlek av kapital

                Sitter och räknar (som vanligt). Just nu har jag kommit en bit i Carvers bok om Systematisk trading. I boken lanserar han en del koncept mm. Tex att man inte ska 0/1 prognoser utan mer glidande. Han utgår väldigt mycket från standardavvikelsen för olika parametrar mm i själva set-upen.

                En sak som jag funderar över är hur han bestämmer hur mycket kapital man vill satsa.

                Han utgår från formeln för att beräkna
                (X*målet för portföljvolatilitet i punkter*prognosstyrka)/(genomsnittligt antal bets man har*genomsnittlig prognosstyrka*16)

                X=antal gånger standardavviklsen (25 dagar mov average) som stopplossen ligger på
                16=för att räkna om saker till år om man har 256 dagar
                x=kan vi bortse ifrån
                mål för portföljvarians=standardavvikelsen som vill ha på sin portfölj omräknat i kronor. 200% är sinnesjukt och leder till 90% förlust. Det hänger ihop med antal dagar som varje bet löper. Häslosamt är att ligga runt 30-50% om man är positivt skewed
                Vi bortser från prognosstyrka

                Mitt exempel.

                Jag gör 5 bets i genomsnitt per månad dvs jag har i genomsnitt 5/20 bets, min X är just nu 0,25 cash standardavvikelser för OMX. 1 dags löptid.

                Target för volatilitet hämtar jag från en tabell där 50% verkar bra. 1.1% risk att förlora 90% och 10% att jag förlorar hälften. Det kan jag leva med. Ökar man till 200% så har man 88% risk att förlora 90%. Been there, wasn't fun...

                Det ger mig en formel som ser ut enligt följande
                (0,25*0,5)/((5/20)*16)=3.1%

                Om jag kaxar till mig och säger att jag vill 100% vol target. Så ska jag satsa 6.3%. Om jag låter min stopploss motsvara 1 standardavvikelse för OMX (25 dagars genomsnitt) så kan jag satsa 12,5% (50% mål för volatilitet). X är då 1 vilket är rekommenderat vid max 4 dagars holding. Jag ligger aldrig på 4 dagar. 1 motsvarar mellan tummen och pekfingret 1 ATR. Givet att jag ligger 1 dag så är ju X=0,25 ganska ok.

                I carvers bok så tar han upp saker kring diversifiering genom olika bet på olika tillgångar med olika regler. Ovan är för ett subsystem som handlar 1 tillång. Men det finns diversifieringseffekter att beakta.

                Tankar och funderingar? Vilka logiska vurpor finns det?

                Ska sätta mig och räkna på skalade rekommendationer istället för long/short
                Last edited by HenrikSyst; 2016-08-27, 10:49.

                Comment


                • Detta med positionsstorlek är väldigt individuellt, alla har olika riskprofiler och ekonomiska förutsättningar.
                  Något som oftast kommer i skymundan av alla olika strategier är Money Management. Utan MM har du väldigt svårt att lyckas.

                  Själv använder jag procentuell positionsstorlek och hävstång enligt Anti-Martingale, d.v.s satsar mer när det går bra, och mindre när det inte går så bra. Hävstången sker enligt fastställd plan, och fungerar väldigt smidigt om man CFD:er.
                  Detta passar mig bra, men kanske inte andra.

                  Likaså Risk/Reward. Hur stor risk är man villig att ta, och hur stor drawdown klarar man rent psykologiskt?

                  Jag känner flera som hellre vill ha samma positionsstorlek varje gång, då de har ett psykologiskt motstånd att satsa mer pengar. De är bekväma med typ 50 kkr vid varje trade, även om de är medvetna om att de troligen hade tjänat mer pengar om storleken hade varit rörlig.

                  Jag skulle kanske sticka ut hakan och påstå att har man en bra MM, och definierade target och stop spelar det egentligen ingen roll vilken strategi man använder.
                  MadMax

                  Comment


                  • Benägen att hålla med dig. Edgen uppstår över lång tid när man upprepar samma strategi hela tiden. Har man bra money management och är komfortabel med de förluster som uppstår så att man inte håller på att trixar så når man den statistiska edgen (autokorr korrigerade edge till degen... )

                    Själv använder jag ett liknande system som du. Har en fast procentuell risknivå av mitt kapital. Min stopploss räknar jag ut enligt följande

                    SL=(ATR * (1/L-faktor))+spread i punkter

                    Min L bestäms enligt följande. För varje vinst så ökas den med ett steg. Varje gång jag får en stopp men min set-up är rätt (tex satsar på att det ska öka vilket det gör men jag stoppas ut innan dagens slut pga varians) så minskar jag den. Vid stoppar som är "rättvisa" så ändras den inte. Samma nominella risk men jag spänner bågen lite varje gång det går bra. Har en väldigt restriktiv regel för vilka dagar som jag handlar (ca 4-6 dagar per månad).

                    Positionsstorlek =satsat kapital/SL (ju mer L är desto mer leverage)

                    Skulle jag kombinera den med ovanstående resonemang om rörlig procentuell andel så blir det en mjukare färd faktiskt.
                    Last edited by HenrikSyst; 2016-08-28, 17:42.

                    Comment


                    • Hög tid för lite tradingfilosofiska grubblerier. Hämtar en ledartext från
                      https://www.libertysilver.se/
                      Dagens ledare
                      Fredagen den 2:a september 2016
                      Kommer Deutsche Bank att stjälpa Europas banksektor


                      Deutsche Bank är en av Europas största banker och världen tionde största bank. Man kan milt uttryckt säga att den är systemkritisk och likviditets- eller soliditetsprolem skulle vara ödesdigert för den globala finanssektorn. I somras gjorde Europeiska bankmyndigheten ett stresstest på Europas största banker. Här fann man att Deutsche Bank har en av världens största derivatportföljer och att det är svårt att överblicka de problem som en finanskris skulle orsaka banken. Klart var dock att banken är mycket sårbar.

                      Aktien har fallit med över 40 % sedan årsskiftet och det är mycket som tyder på att allt verkligen inte står rätt till. Kan detta vara begynnelsen på en europeisk bankkris?

                      Med vänlig hälsning
                      Mikael From
                      Liberty Silver AB

                      Comment


                      • Om vi skulle få problem med banksektorn i Europa så kommer det ju garanterat att öka volatiliteten allmänt på aktiemarknaden. Marknaden ogillar ju osäkerhet och om det knakar i fogarna börjar ju aktiemarknaden att skaka då det inte är självklart hur utfallet kommer att bli.

                        Min filosofi är att handla instrument som man alltid kan blanka tex terminer samt att ha en strategi som kan hantera stor volatilitet.

                        Med vänlig hälsning
                        Bertil

                        Comment


                        • http://www.di.se/nyheter/tungviktare...r-svajig-bors/

                          Med vänlig hälsning
                          Bertil

                          Comment


                          • Swing vs Day

                            Har en strategi som funkar lite bättre som swing än som day trading - grovt 10-15% bättre på årsbasis.

                            Det är kul att den är robust så den funkar både med swing och day då risken för curvfitting är mindre. Men nu fick jag ett dilemma. Ligga kvar någon dag till och tjäna något mer eller stänga allt 17:20 och bli lite lugnare?

                            Comment


                            • Inget problem - gör båda delar! Sälj hälften kl 17:20 och behåll resten lite till.

                              Comment


                              • Barn och trading

                                Funderar att lära min son (13) och dotter (10) trading men jag har lite problem att komma på någon enkel strategi som de kan fatta. Kände att detta är ett bra sätt att lära dem värdet av pengar. Men vill att det inte tar för mycket tid. Min dotter verkar mest taggad. Någon enkel swingstrategi blir det nog. Är det någon här som började trejda ung som kan dela med sig av erfarenheten?

                                Comment

                                Working...
                                X