Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
    Jag har lagt in dem i 232
    Förstår inte vad du menar. Får du verkligen +22350 punkter på ett år?
    Med vänlig hälsning
    Bertil


    Nu fattar jag. Du har korrigerat inlägg #232. Fick för mig att 232 var din vinst för B-terminen.
    Last edited by Bertil; 2016-02-09, 20:35.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Förstår inte vad du menar. Får du verkligen +22350 punkter på ett år?
      Med vänlig hälsning
      Bertil


      Nu fattar jag. Du har korrigerat inlägg #232. Fick för mig att 232 var din vinst för B-terminen.
      Ja så är det plus 223,50 punkter blev det kvar. Men det konstiga är att det funkar så otroligt bra på B men inte speciellt bra för övrigt. Då har jag försökt att göra det så lite överoptimerat som möjligt.

      Edit 6B ger ju 241 punkter i testet
      Last edited by Berra; 2016-02-09, 20:48.
      Berra

      Comment


      • Det är bra att du kör out of sample och är på rätt spår. Däremot är nog perioden för in sample för litet och för få affärer för att bedöma. Du väljer Real Madrid mot Malmö. Ganska säkert bet. Det krävs olika typer av typer av marknader. Lugn, Bear och Bull, samt test out of sample.

        Comment


        • Som vi diskuterat många gånger tidigare så finns det ju olika typer av marknadsklimat. Innan man tar fram sin strategi så måste man ju titta på Indexutvecklingen över en tidsperiod samt bestämma sig för med vilken frekvens man önskar att handla. Göra anteckningar som: här borde man köpt, här borde man gått ur marknaden och här borde man blankat.
          Sedan är det bara att bygga ordermodellerna.

          En annan approach är att läsa tradinglitteratur där olika indikatorer presenteras och olika strategier gås igenom. Utgående från detta så scriptar man ihop en strategi i NAT som man kan backtrada med Simulatorn över valfri tidsperiod.

          En tredje variant, som egentligen är utvecklingen av den första varianten, är att någon redan är en framgångsrik trader för manuell handel, då gäller det "bara" att överföra strategin till scriptspråk.

          Det är ju väldigt få "amatörer" här som redovisar sina strategier över lång tid.
          För alla som läst på detta forum under ett antal år har vi märkt att många "köpestrategier" kommit och gått.
          Vissa strategier har fungerat bra under en viss tid och vid backtrading, men sedan har marknadsklimatet ändrats och vinsten minskat/uteblivit.
          Tyvärr så redovisas aldrig vilka principer/indikatorer som strategierna bygger på, så vi andra får ingen input till vad som fungerar i vilket handelsklimat.
          Förhoppningsvis fungerar de aktuella "köpestrategierna" hyffsat för aktuellt marknadsklimat, så vi kan lämna dem utanför detta filosofiska resonemang.

          Nu kommer vi till den intressanta punkten: Hur anpassa strategierna till olika marknadsklimat?

          1) Vissa delstrategier fungerar tyvärr bara vid vissa marknadsklimat. Bygger strategin på break out med hög handelsfrekvens (som min strategi) så krävs en viss volatilitet för att hämta hem en vinst. 2015 ger stort plus medan 2014 ger minus. Här gäller att hitta någon indikator som blockerar vissa ordermodeller då vissa förutsättningar saknas.

          2) Man kan kontinuerligt modifiera sina ordermodeller så att vinsten för den senaste tidsperioden (homogena marknadsklimatet) maximeras.
          Har strategin låg handelsfrekvens så får inte backtradingperioden vara för liten för då finns risk för curvefitting (överoptimering). Hur många avslut som måste göras för att inte kalla det överoptimering har vi olika uppfattning om. Om överoptimeringen i själva verket gör att man hittat en anomali som har en edge så är det positivt, men om man optimerat för icke återkommande "brus", så får man ingen glädje av detta i framtida skarp handel.

          Med vänlig hälsning
          Bertil

          Comment


          • En annan käpphäst som jag återkommer till är handelsfrekvens och återinvestering. I strategin jag redovisar i "Hur går era affärer" är vinsten från 1 jan 2015 tills nu 1320.40 punkter. Terminskursen vid start var 1439.75 och senaste kurs är 1279.50 . Antag att säkerhetsbeloppet är *10.
            Depåvärde vid början är alltså 14397.5 och vid slutet utan återinvestering 14397.5 +132040 . Vinsten blir 917% om man antar att avsluten är så få att man inte behöver ta hänsyn till courtaget.

            Om man återinvesterar och tar hänsyn till courtaget blir resultatet så här:

            Max Result Drawdown 22.0859 %
            Sharpekvot 2.5673 (månadsresultat) (pre 1994 2.5673)
            -519.8102 (årsomräknat) (pre 1994 -519.8102)
            Effektivt Resultat: 72218.0228% - Slutsaldo kontot: 72318022.79

            Avkastning 72218022.79 kr 0.08% på 688 affärer under 80:59:37 tim
            Av dessa blankat 413 st med avkastning 47170737.49 kr 0.09%
            Innehav 157 st med vinst 75876781.60 kr 0.42%
            Innehav 118 st med förlust -50829497.49 kr -0.28%
            Blankning 225 st med vinst 110429264.00 kr 0.38%
            Blankning 188 st med förlust -63258528.00 kr -0.24%

            Dvs hög handelsfrekvens med återinvestering ökar vinsten från 917% till 72218% dvs med en faktor 78.

            Ingående depåvärde i simuleringsexemplet ovan är 100000 och hänsyn är tagen till courtaget.
            OBS!
            1) Ordermodellerna är överoptimerade.
            2) Antalet kontrakt som handlas efter ett tag är fler än vad som kan handlas på första ordernivån, så vid skarp handel skulle resultatet bli avsevärt sämre.

            Slutsats: Hög handelsfrekvens med återinvestering kan generera riktigt höga vinster på kort tid. Detta är orsaken till upplägget av min strategi. Dock har jag ännu inte gjort break even vid skarp terminshandel.
            Så ingående simuleringar krävs.

            Med vänlig hälsning
            Bertil
            Last edited by Bertil; 2016-02-14, 12:43.

            Comment


            • Lyxproblem som du förhoppningsvis kommer till. Då får du köra fler strategier eller marknader.

              Genom att köra med återinvestering går det att få ut mycket mer information. Det krävs dock en enkel mall eller VBA-slinga i Excel.

              Avkastning med återinvestering
              Avkastning utan återinvestering( räknar bara i hop procentresultaten)
              Drawdown med återinvestering (för långa simuleringar behövs omräkning till % då simulatorn baserar drawdown i kronor).
              Drawdown utan återinvestering( räknas på procentresultaten)
              Avkastning i nettopunkter.

              Edit: Det ser ut som att högsta drawdown utan häv är ca 2%. Om du bara redovisar + med så stor häv är det viktigaste verklig drawdown.
              Last edited by Henric; 2016-02-14, 13:39.

              Comment


              • NAT:s drawdownberäkning i % är inte relaterat till max procentbelopp utan procentbeloppet för max drawdown i kronor räknat på aktuellt kontosaldo vid tillfället. Sker det i slutet av simuleringsperioden blir drawdown 0.22* 72318022 = 15 miljoner.

                Det finns ju andra jämförelsetal som inte behöver relateras till handelsfrekvens och återinvestering.

                Av tillfällena strategin gick lång resulterade 57% av affärerna i vinst och 60% av resultatet var vinst.
                Av tillfällena strategin blankade resulterade 54% av affärerna i vinst och 64% av resultatet var vinst.

                Av totala antalet affärer var 40% långa. 35% av vinsten kom från långa affärer.

                Med vänlig hälsning
                Bertil
                Attached Files
                Last edited by Bertil; 2016-02-14, 14:16.

                Comment


                • Mycket intressanta tankegångar från Rickard i senaste efterbörsen http://www.autostock.se/efterborsen

                  Rickard undersöker där mellan vilka veckodagar det bäst lönar sig att inneha aktier med vissa andra villkor uppfyllda.

                  Jag som bara dagshandlar har ju också undersökt vilka veckodagar som statistiskt har tydligast trend att handla på. Måndagar och fredagar är sämst på att ha tydliga trender. Jag tolkar det så att på fredagar är man osäker på vad som skall hända under helgen varpå kurserna velar och på måndagar är man osäker på hur man skall tolka saker som hänt under helgen. Men om volatiliteten varit hög de föregående dagarna blir de turbulenta trenderna på måndagar och fredagar tillräckligt stora för att handla på med vinst.

                  Med vänlig hälsning
                  Bertil

                  Comment


                  • Korrelation aktier-index

                    Då man tar fram strategier ser man ju på cykliska fenomen, det kan vara specifika rörelser intradag, månadsanomalier mm.
                    Vissa aktier kan uppvisa cykliska mönster över året.
                    Då man bedömer en strategi så relaterar man ju antingen till absolutavkastning eller relativt relevant aktieindex.

                    Intradag så jämför jag ju OMXSPI och OMXS30. SPI som innehåller fler aktier är ju stabilare och visar omvärldens trender. Då förändringstakten avviker mellan SPI och S30 är det ofta något på gång som resulterar att S30 överreagerar och man kan ta hem en terminsvinst.

                    Är det någon som analyserat skillnader mellan enskild aktie och index över längre tid och kommit fram till något fenomen som man kan trigga vinst med?

                    undrar
                    Bertil

                    Comment


                    • Roligt att det tillkommit så många nya aktiva NAT användare. Trevligt med ett aktivt forum. Många trådar har dock problem/support karaktär men ser fram emot fortsättningen då man börjar diskutera olika typer av edge.

                      Nu då det är helg får man passa på att se över sina ordermodeller. Har själv gjort en liten finjustering på ett par modeller. Mina modeller är ju redan hårt optimerade så det är svårt att öka vinsten. En ändring som jag gjorde var att bara tillåta en modell att gå in i marknaden fram till 16.50 istället för 17.00 Gav väl en extra vinst på runt 5 punkter på 1.5 årsbasis. Kan ju diskuteras om det är curvefitting, men rent filosofiskt skall man ju inte gå in i marknaden då man är utanför och det bara är 30-40 minuter kvar till att man måste gå ur för dagen.

                      Håller just nu på med min veckovisa backup av hela NAT (105 Gb). Skall sedan zippas och överföras till min reservdator via USB-sticka.

                      Volatiliteten torsdag-fredag var inte tillräckligt stor för att tillåta handel på måndag, men dock lite av ett gränsfall.

                      Önskar alla en trevlig helg. Återkommer i tråden "Hur går era affärer" på tisdag.

                      Med vänlig hälsning
                      Bertil

                      Comment


                      • Jo det är kul med många nya användare!
                        Vi ser gärna också att det kommer supportfrågor på forumet, så får fler nytta av svaren. Tanken är att det ska kunna fungera som en Community för alla olika typer av användare och frågor.

                        Har du ökat insatsen nu så att all vinst inte försvinner i courtage?

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                          Jo det är kul med många nya användare!
                          Vi ser gärna också att det kommer supportfrågor på forumet, så får fler nytta av svaren. Tanken är att det ska kunna fungera som en Community för alla olika typer av användare och frågor.

                          Har du ökat insatsen nu så att all vinst inte försvinner i courtage?

                          Jo, alla frågor är ju välkomna på forumet, menar bara att det blir intressantare då fler börjar få ordning på ordermodellerna och vinster börjar att genereras.
                          Har gått upp till 2 kontrakt nu. Om vinsterna fortsätter funderar jag på att öka till 3 kontrakt inom någon månad.

                          Med vänlig hälsning
                          Bertil

                          Comment


                          • Nu har jag simulerat daytrading bara på halvdagar för det senaste 1.5 året.
                            De senaste 6 halvdagarna har genererat 5.6 punkter i vinst i snitt.
                            Så jag får fortsätta att handla halvdagar.

                            Med vänlig hälsning
                            Bertil
                            Last edited by Bertil; 2016-05-04, 22:00.

                            Comment


                            • I olika trådar har det ju diskuterats Take Profit, skall man ha dem eller skall man inte ha dem? För att kunna svara på det måsta man ställa sig följande frågor:
                              a) Har strategin en viss vinststorlek som ofta inträffar?
                              b) Önskar man att strategin skall ligga utanför marknaden >20% av tiden?
                              c) Har man noga kontroll på efter hur lång tid strategin får gå in i marknaden igen efter att en TP löst ut?

                              Om man svarar ja på ovanstående frågor så kan man experimentera med TP.

                              Den stora skillnaden mellan daytradeing och swingtradeing är att det inte är ovanligt att skillnaden mellan öppningskursen och föregående dags slutkurs skiljer sig mer än högsta och lägsta dagskurs för föregående dag.

                              Jag använder nästan aldrig periodtider större än 1 min och ser på kurskurvan i realtid samt har anpassat strategierna efter detta. Då det blir gap på öppningskursen jämfört med föregående dags Close så havererar strategin, alltså måste jag gå ur marknaden varje dag.

                              Vad jag vill säga med ovanstående relaterat till TP är att en trade max kan vara 8 tim 25 min (eftersom jag önskar gå ur innan slutcallen)

                              Med detta sagt så kan man även låta tiden komma in i TP scripten.
                              Om en trade varat länge och man ligger nära sin normala TP gräns så kan man minska denna gräns med en konstant gånger tiden traden varit aktiv.

                              Eftersom jag går ur varje dag så har jag en uppfattning om vad en bra dagsvinst är. Om jag uppnått denna dagsvinst så finns TP som har ett mycket lägre vinstkrav för att hindra att en god dagsvinst skall rinna ut i sanden.

                              Jag har även TP som är aktiva vissa tider under handelsdagen ex vis efter kl 17.00 Då har man inte så mycket tid på sig innan stängning så rädda det som räddas kan med hjälp av en TP som har reducerat vinstkrav.

                              Jag har ingen aning om hur man skall översätta ovanstående idéer till swingtradeing utan överlåter det åt andra.

                              Med vänlig hälsning
                              Bertil
                              Last edited by Bertil; 2016-05-14, 09:24.

                              Comment


                              • Kombinera flera strategier.

                                Lite tråkigt väder idag plus att jag tar det lite vackert så att en presumtiv förkylning inte skall blossa upp så detta leder till lite simuleringar och filosoferande.
                                Jag har därför roat mig med att ta medelvärdet av min daytradingstrategi och min SPI strategi per termin från OMXS305A till OMXS306G i punkter med följande resultat: +35, +35, +39, +14, +94, +76, +77, +11, +170, +86, +31, +30, +49, +202, +61, +20, +48, +55, +102
                                Dvs det sämsta snittvärdet är +11 punkter vilket jag tycker är helt OK.

                                Med vänlig hälsning
                                Bertil


                                Edit1: Vän av ordning kanske anmärker att min daytradingstrategi är optimerad för 2015 och min SPI strategi är optimerad för 2016 så det kanske inte är så konstigt att medelvärdet av dessa strategier fungerar bra både för 2015 och 2016. Egentligen skulle man simulera för 2014 och se resultatet, men då jag har så många ordermodeller och måste ställa villkor på vilka datum resp termin skall gå ur marknaden kommer detta att ta åtskilliga timmar att få till så jag avstår från detta för tillfället.
                                Last edited by Bertil; 2016-07-16, 14:46.

                                Comment

                                Working...
                                X