Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nordnet Markets

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av KarlA Visa inlägg
    Men courtagefrågan då... NN själva skriver ju:

    "Nordnet Markets är Nordens bredaste courtagefria* erbjudande av börshandlade produkter där du kan investera i upp- och nedgång i olika börsindex, råvaror och aktier världen över.
    Vårt utbud omfattar alla Bull- & Bearcertifikat, minifutures i hela Norden med produktnamnet NORDNET på slutet. I Nordnet Markets har du möjlighet att investera med hävstång X1 till X15 i annars svåråtkomliga marknader"

    Asterisken leder till en text om att varje köp/sälj måste uppgå till 1000SEK eller 100EUR, för annars tillkommer courtage enligt prislistan.

    Detta tolkar jag som att dom utlovar courtagefritt punkt slut, fast bara på sina egna produkter. Rätt/fel?

    Däremot förstår jag inte om dom kommer att upphöra att ha exempelvis CBK, BNP minisar eller om dessa kommer att fortsatt vara möjliga att handla, fast med tillkommande courtage då? Rätt/fel?

    Om det kommer att sluta vara möjligt att handla de andra emittenters minisar via NN, måste man då sälja av och koppla om innan stoppdatum och när infaller detta i sådana fall?
    Rätt på båda. Jag tolkar det som att det kommer fortfarande gå att handla tex CBK, BNP eller VON men att man då får betala courtage. Så ja, innan brytdatumet så bör man kanske sälja av allt som ingick i Supermarket samt koppla om, om man inte hade tänkt att fortsätta trots courtagekostnaden. Första datumet jag hörde var nu 9e maj men Rikard fick info om att de skulle skjuta upp det.

    Om jag har fattat rätt, så är det Nordea som ställer ut ETPerna för Nordnet. Som det diskuteras i den här tråden så får man nog räkna på inget courtage och den spreaden det blir, eller courtage och en liten spread (tex CBKs minis).

    En tanke som dök upp nu... det vore ju extremt korkat att göra så att det nya Markets blir dyrare/mindre fördelaktigt än att handla tex CBKs minis med courtage. Då kommer hela grejen bara vara att kasta i papperskorgen.

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
      De andra produkterna ska finnas att nå via AT och andra applikationer men inte hemsidan eller NNs egna appar
      Ok, det visste jag inte. Då kanske det inte är helt omöjligt att göra något slags avtal där. Som du skrev tidigare Henrik - så är även jag villig att betala någon fast månadskostnad. Gör ju det för Wintrade tex.

      Comment


      • #48
        Vi lyckades få datumet framflyttat tills Nordnets eget utbud är mer komplett så att alla som vill köra courtagefritt kan fortsätta utan avbrott. Exakt när vet vi inte, men det rör sig om veckor, kanske slutet av maj. Det återstår att se vad deras spreadar blir. Eventuellt lönar det sig ändå att fortsätta handla CBKs minis fast med courtage.

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av KarlA Visa inlägg
          Detta tolkar jag som att dom utlovar courtagefritt punkt slut, fast bara på sina egna produkter. Rätt/fel?
          Rätt, men det blir större spread, hur stor verkar va oklart, dom ger exempel och då har de angett en spread i % och inte i öre.
          Nu är spreaden lika stor i öre oavsett hävstång, om de kommer ha samma framgår ej.

          Comment


          • #50
            Nån som har koll på hur räntekostnaden skiljer sig mellan det nya och t.ex BNP och CBK?

            Comment


            • #51
              Kommer nog klarna när minis börjat emitteras.

              Comment


              • #52
                Fan, vi borde köpa en mindre fondkommissionär och skapa en egen supermarket.

                Så alla "marketresearcher" tänk på det
                Last edited by HenrikSyst; 2017-05-03, 21:49.

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
                  Nån som har koll på hur räntekostnaden skiljer sig mellan det nya och t.ex BNP och CBK?
                  Enl exemplen som Nordnet visat nu har de 3% ränta, BNP brukar ange 4% i sina exempel.
                  Så vi får se...

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av HenrikSyst Visa inlägg
                    Fan, vi borde köpa en mindre fondkommissionär och skapa en egen supermarket.
                    Jag tycker du kan bli MarketMaker åt oss andra

                    Comment


                    • #55
                      Vi siktar på börsnotering så småningom med egen förvaltning. Känns som att det rycker allt närmare......

                      Comment


                      • #56
                        Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                        Vi siktar på börsnotering så småningom med egen förvaltning. Känns som att det rycker allt närmare......
                        Släpper ni till några postioner redan nu? Vi som fick veta det först kanske kunde få en innerfil!

                        Comment


                        • #57
                          Inget planerat ännu, men planen ligger fast. Vi kan alltid diskutera det redan nu om du vill.

                          Comment


                          • #58
                            Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                            Inget planerat ännu, men planen ligger fast. Vi kan alltid diskutera det redan nu om du vill.
                            Jeg tegner meg gjerna i deres fond!

                            Comment


                            • #59
                              Det blir inte någon fond, utan egen förvaltning i aktiebolaget. Men det här är fel tråd egentligen. Kontakta oss direkt vid intresse i förväg.

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                                Det blir inte någon fond, utan egen förvaltning i aktiebolaget. Men det här är fel tråd egentligen. Kontakta oss direkt vid intresse i förväg.
                                Det låter intressant, kan du inte starta en tråd som passar för ämnet?

                                Comment

                                Working...
                                X