Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Re: Uppdaterade kurser för t.ex. Tyskland och USA? (#516)

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
    Det ser helt rätt ut, får du feed på tex Nasdaq100-listan?
    <snip>
    Nasdaq100 fungerar fint.
    Kan dock inte hitta TSLA någonstans i någon lista. Måste ha tappat bort den.

Vilka lista skall jag hitta den i?

//Ubbe

Comment

• Hej! TSLA ligger inte i någon lista ännu, men den går att söka manuellt via Starta > Sök nya instrument:
      Välj Land=USA och sök på kortnamn TSLA(19)

Den hamnar i listan Nytillkomna aktier USA, så den listan behöver vara påslagen för live-feed i Inställningar > Anpassa kursinsamling. Vi har nåt års historik också på den så du kan ladda ner via Starta > Underhåll kursdatabaser

Comment

• Hej Rikard, ställde denna fråga i scriptfrågor men inget svar än där så tänkte kolla med dig om du har något tips;

Hej, när jag backtestar två script så inser jag att jag bara vill handla på köpsignaler som är på en högre kurs i instrumentet som handlas än den förra köpsignalen.
        Med mina begränsade kunskaper kan jag inte klura ut hur man scriptar detta. Tacksam för input.

Anders

Comment

• Om jag förstår rätt så vill du köpa endast om kursen är högre än förra köpet?

I så fall:

högre_kurs=gt(c,lasttrade(b,p))

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
            Om jag förstår rätt så vill du köpa endast om kursen är högre än förra köpet?

I så fall:

högre_kurs=gt(c,lasttrade(b,p))

Nästa så, vill köpa endast om kursen är högre än vid förra köpsignalen (inte säkert den gav köp eftersom den kanske inte var på högre kursnivå än köpsignalen innan).

Går det att scripta?

Comment

• Aha, jo det går att scripta. Hur ser köpsignalen ut?

Man kan ta fram förra tillfället du fick en köpsignal och returnera valfri dataserie från samma stapel, tex priset:

förra_pris=find(köpsignal,200,c,2)

som letar fram C från den stapel inom 200 senaste där "köpsignal" var sant för andra gången bakåt räknat from "nu".

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                Aha, jo det går att scripta. Hur ser köpsignalen ut?

Man kan ta fram förra tillfället du fick en köpsignal och returnera valfri dataserie från samma stapel, tex priset:

förra_pris=find(köpsignal,200,c,2)

som letar fram C från den stapel inom 200 senaste där "köpsignal" var sant för andra gången bakåt räknat from "nu".

Utmärkt tror jag! testar det och stort tack.

Comment

Hej! TSLA ligger inte i någon lista ännu, men den går att söka manuellt via Starta > Sök nya instrument:
                  Välj Land=USA och sök på kortnamn TSLA(19)

Den hamnar i listan Nytillkomna aktier USA, så den listan behöver vara påslagen för live-feed i Inställningar > Anpassa kursinsamling. Vi har nåt års historik också på den så du kan ladda ner via Starta > Underhåll kursdatabaser

Hej Rikard!

Sökte upp TSLA och den hamnade mycket riktigt i listan:

Dock får jag, som kan ses i bilden, ingen feed på TSLA.
                  VAd kan det bero på?

//Ubbe

Comment

• Hm, lite märkligt, men det borde börja komma in pre-market-data nu på förmiddagen nån gång.

Comment

Hm, lite märkligt, men det borde börja komma in pre-market-data nu på förmiddagen nån gång.
                      Ja, nu verkar det börja hända grejer.

Comment

• Hej, jag har problem att få data överhuvud taget till vissa tickers från USA; SNAP, SPOT, TWTR, UBER. Har laddat ner kursdata flera gånger för olika perioder, men inget syns i diagrammen eller finns som analysbänken kan arbeta med. vad kan jag göra för fel?

Comment

• Vi har inte historik på alla, mest SP100- och Nasdaq100-listorna plus några aktier vi lagt upp manuellt, TSLA tex.

Men live-feeden fungerar väl?

Comment

• Ok tack, jag förstår. Har inte kollat livefeeden utan är i "backtest-mode" ft

Comment

• Hej igen Har en fråga om backtestning. Är det möjligt att se "intratrade" draw down - (lägsta värde i % jämfört med anskaffningsvärdet medan man har positionen)? Som jag förstår den dd som finns tydligt presenterad i bänken är dd på slutförda affärer.

Trevlig fredag!

Comment

• Man kan scripta det, dvs mäta sämsta kurs sedan köp. Tex med HHV() eller LLV(). Lägger man det som extra script i en egen kolumn i Analysbänken får man ut värdet när affären stängts, och kan se högsta DD för varje affär.

Comment

Working...
                                X