ok - Tack!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfrågor
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Hej igen! Lade märke till något skumt, om jag inte uppfattade det fel. Jag var kort i terminen och hade satt en trendlinje som stop (Stop S (09)). När kurs passerade upp genom linjen tog den inte stoppen men dock när den passerade ner igen. Kan det stämma eller vad kan jag ha gjort för fel? Är helt säker på att jag hade linjen på ovan nämnda.
Comment
-
-
Det är två testkonton,ett kopplat mot index och ett som raptorn kör på, försöker förstå det lite bättre innan jag sätter in riktiga pengar där. har inte riktigt klurat ut hur hävstången blir. Finns det nån post som förklarar det får du gärna länka.
Japp, det finns 200 dagar om jag minns rätt.
Comment
-
Hej,
här kommer en genuin nybörjarfråga.
Jag har gjort en enkel modell som köper och säljer under givna premisser. Så vitt jag kan bedöma så funkar triggerscripten perfekt. Problemet jag har är att antalscriptet bara funkar på köpsidan, medan på säljsidan så säljer den alltid "allt" oavsett vad jag sätter för parametrar. Antal och triggerscripten är väl oberoende av varandra?
Vad kan felet vara? Oavsett om jag sätter t.ex. sälj 1000 aktier eller för 10k kr så säljs alltid allt. På köpsidan så fungerar det.
Tack
Comment
-
Är det live-handel eller i Analysbänken? En sak som är lätt att glömma är när man ändrar något i strukturen i en ordermodell. Då måste den återanslutas till kontot och instrumentet innan ändringen börjar gälla. Det kan ju vara så att det har stått Allt innehav tidigare i ordermodellen. Det ligger kvar tills den återansluts.
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggÄr det live-handel eller i Analysbänken? En sak som är lätt att glömma är när man ändrar något i strukturen i en ordermodell. Då måste den återanslutas till kontot och instrumentet innan ändringen börjar gälla. Det kan ju vara så att det har stått Allt innehav tidigare i ordermodellen. Det ligger kvar tills den återansluts.
Comment
-
Hej,
två nya frågor:
1. vilket är det lättaste sättet att göra en lookup på t.ex. open-kursen för ett givet datum, säg 2 maj, 2014?
2. Kan man passa variabler från triggerscriptet till antalscriptet? Om inte, hur åstadkommer man lättast:
om 1, så köp X st
om 2, så köp Y st
om 1 och 2, så köp Z st
om varken 1 eller 2, köp inget
tack
/ M
Comment
-
Det går fint, man kan hämta värde från valfri dataserie med Find() om ett villkor är logiskt sant.
årtal=eqv(yearnymber(),2014)
månad=eqv(monthnumber(),5)
dag=eqv(dayofmonth(),2)
2a_maj_2014=and(and(årtal,månad),dag)
close=find(2a_maj_2014,2000,c,1) {returnerar close från den dag då villkoret var sant senaste inom 2000 dagar}
Den andra frågan går att lösa tex så här:
I triggerscriptet:
värde:=1
setgvarif(värde,600,köpsignal)
I antalscriptet:
x_val:=10
y_val:=20
z_val:=30
värde=getgvar(600)
köpantal_x=if(eqv(värde,1),x_val,0)
köpantal_y=if(eqv(värde,2),y_val,0)
köpantal_z=if(eqv(värde,3),z_val,0)