Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Men vi måste utreda vilka kontonr du hade anslutningar på för OMXS30. Ligger Alpha-modellerna kopplade till skarpt eller testkonto på OMXS30?

Om det är ett skarpt konto kopplar man loss enligt:

Välj det skarpa kontot i menyn
    Högerklicka på OMXS30 och välj Arbeta med anslutningar för ordermodeller
    Kryssa bort de som är anslutna
    Kryssa ur Lämna redan anslutna orörda och Verkställ

Nu är det bortkopplat, och du kan verifiera genom att klicka ENTER på OMXS30 igen och välja högra fliken. Då ska det vara tomt där nu.

Comment

• Har gjort detta, det är tomt nu, tack för hjälpen och snabb support.

Comment

• LastTrade?

Jag har läst om funktionen och tänker mig att den borde fungera för det jag vill att den ska göra men har dålig koll på hur jag ska skriva.
        Jag har ett sälj resp köp script. Jag vill att köpscriptet inte köper förrän tex minst två perioder efter sista sälj.
        Är det LastTrade jag ska använda och hur skriver jag det?
        Tacksam för svar

Comment

• Här testar man på antal minuter sedan senaste sälj resp senaste köp:

tidspärr1:=300
          tidspärr2:=300
          Lt1:=LastTrade(S,D)
          Lt2:=LastTrade(B,D)
          minSedanSälj:=Mult(Sub(Date(),Lt1),1440)
          minSedanKöp:=Mult(Sub(Date(),Lt2),1440)
          delay_S_ok:=gt(minSedanSälj,tidspärr1)
          delay_K_ok:=gt(minSedanKöp,tidspärr2)

mvh
          Bertil

Comment

• Om man inte vill ange tid i minuter utan antal perioder kan det här vara bra:

perioder:=3

säljtid=lasttrade(s,d)
            x_period=ge(aref(d,perioder),säljtid)

så blir x_perioder sant "perioder" staplar senare.

Comment

• Vad bra. Stort tack. Då står det fritt för mig att välja om jag vill ha perioder eller tid.
              Funkar det även att fördröja köp tex med 7 min (för att ta en siffra som inte är jämt med 5) om man har scriptet inställt på 5 min peroder?

Comment

• Japp, det funkar. Det slår till exakt 7 min efter säljperiodens starttid.

Comment

• Jag har satt scriptet på i10(.
                  Hur kommer det sig att ett sälj sedan ett köp strax efter gjordes på 13:35? Är det ordermodellen? Ordermodellerna är förresten satt per default till i5(. Är det inte 5sek intervaller som detta står för i ordermodellen?

Comment

• Villkor kan slå till mitt i perioder etc, upplösning är bara ett mått på hur lång en period är. Scripten exekveras var 5:e sek och om ett villkor blir sant x minuter in i en period så triggar scriptet.

Vill man att det endast ska trigga på fullbordad period kan man skriva tex:

köpsignal=aref(villkor,1)

så testas slutvärdet på föregående period. Värdet ger signal första scriptexekvering efter fullbordad period.

Comment

• Tycker det är konstigt. Det är denna som triggade sälj. Den ska trigga när omxs30 är 5 punkter under medelvärde.
                      i10(
                      omxs30=cmpref(c,0,a)
                      ma20=Mov(omxs30,20,w)
                      minus5=sub(ma20,5)
                      innehav=ge(portfolio(v),0)

sälj=and(aref(lt(omxs30,minus5),1),innehav)

Comment

• Ska också säga att den ritar ut rätt sälj på grafen men ordern dröjer ganska exakt 5min

Comment

• Ok, då har du på sista raden en aref() som gör att signalen dröjer tills perioden är fullbordad. Det kan ju ta några minuter. Periodlängden är 10 minuter, så i princip vad som helst mellan 0-10 min.

Comment

• Fortfarande problem med Alpha Shark.
                            Har installerat enligt videon ni lagt upp på youtube.
                            Försökt följa den slaviskt, men tydligen är något fel, så blir osäker.
                            Order för OMX går igenom, men inte order i DAX.
                            Ordermodellerna ligger rätt.

Har bara 5000 kr i testkontot, är de för lite för kanske?
                            Vet inte hur jag löser detta?

Comment

• Ursprungligen postat av tomasharrysson Visa inlägg
                              Har bara 5000 kr i testkontot, är de för lite för kanske?
                              Då en enhet av DAX kostar ca 11700kr så behöver du har en större storlek på testkontot så att hela andelar kan handlas. Då strategin kan ta 3 steg så skulle jag nog tro att du behöver minst 12000 * 3 = 36k på testkontot

Comment

• Medelvärdeskurvor odyl efter att datorn varit avstängd

Idag var min son hemma och råkade sätta datorn i strömsparläge i ca 3timmar mitt på dagen. Resultatet blev dels att den inte handlade under den tiden men också att de lokala kurvorna i min graf blir "osynk" med realtid då den tappat 3 timmar information.
                                Min fråga är om programmet (scripten), när datorn är på igen, handlar efter de lokalt plottade kurvorna som saknar information eller om den räknar ut den "riktiga" kurvan själv ändå även om datorn varit avstängd?
                                Tyckte att den handlade ganska rätt ändå nämligen.

Comment

Working...
                                X