Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har börjat att leka med utbildningsskriptet.

När jag testar skriptet så får ja olika resultat beroende på om jag har OMX som extra objekt eller ett tomt objekt. Vad beror det på?
    Attached Files
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

• Extra objekt

Vilken kursstapel används när man inte har anslutit ett extra objekt?

På grafen så är den övre blå linjen bollinger bandet utan ett extra objekt, det gröna bandet med extra objekt.
      Attached Files
      AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

• I utbildningsskriptet så används funktionen cmpref och den använder data från extraobjekt. Lite underligt att du ens får något med ett tomt extraobjekt.

Din andra fråga har jag tyvärr inte något bra svar på. Rikard kanske har något? :-)

Comment

• Jag är total nybörjare, vad är konstigt med första frågan?
          Jag kör skriptet mot OMX, om jag har förstått det rätt så ska det då inte har någon betydelse om extra objektet är tomt eller inte då skriptet körs mot samma instrument...

Comment

• Det borde inte ha betydelse, men det skulle kunna bli någon effekt av att dataserierna körs i olika ordning i compilern tex.

Comment

• I första alternativet så utgår själva grunden från ett extraobjekt. Om man plockar bort inläsningen av extraobjektet - vad är det då för värde som i det här fallet sätts på variabeln omxs30? Det var det jag menade med lite underligt.

Comment

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                I första alternativet så utgår själva grunden från ett extraobjekt. Om man plockar bort inläsningen av extraobjektet - vad är det då för värde som i det här fallet sätts på variabeln omxs30? Det var det jag menade med lite underligt.
                Som du ser på bilderna så körs scripten mot OMXS30 i båda fallen.

Comment

• Det har med körordningen att göra i compilern. Det kan påverka några enstaka affärer beroende på hur villkoren för signal ser ut.

Comment

• Saknar data efter underhåll kursdatabaser

Hej, Jag försöker hämta historisk data för akter på aktietorget, men av någon anledning får jag ingen historisk data för vissa aktier? t.ex. ORE enligt bifogad bild "Data ORE.jpg".
                    Är det någon speciell inställning jag behöver göra för att få ner historisk data?

Mvh
                    Anders

Edit: Data för denna aktier finns endast från juni 2015 om det har någon betydelse. Jag tycker man borde få data från det datumet även om jag har angett en längre tidsperiod under underhåll kursdatabaser.
                    Attached Files
                    Last edited by Hjallis; 2019-11-04, 14:34.

Comment

• Hej! Den aktien har ny ticker, ORES och ligger på MidCap-listan. Där ska det gå att ladda ner historiken.

Comment

• Hej,

Är det nån bugg med standardkalkylerna?

Nu har jag kollat youtube klipp, läst hjälpen och sökt här i forumet vad gäller standardkalkylerna men hittar inte det jag letar efter (så därav denna post).

Jag har uppdaterat standardkalkylerna och testat att köra några i listan. Vissa funkar, vissa funkar inte.

Det som händer när det inte funkar är:
                        Jag väljer kalkyl i listan och låter allt förvalt vara som det är, och väljer instrumentlista som jag vet funkar och ska ge resultat (då jag gjort samma skanning tidigare idag, men med annat program).
                        Jag trycker på knappen kör (vilken oxå säger hur många instrument jag valt). Den tänker en stund....men istället för att slänga upp kalkylforskaren med den kalkyl och de instrument jag valt....så händer....ingenting...rutan kalkylforskaren där jag gör alla val är kvar och blir åter aktiv.
                        Inget felmeddelande eller status som säger vad som är fel. Testat på båda datorerna och ger samma resultat.

Comment

• Hej KlaraBella!
                          Välkommen till forumet och NAT!
                          Då jag själv var NAT-nybörjare 2011 fanns varken kalkylforskaren eller standardkalkyler och det har aldrig blivit av att jag använt dessa då jag snöat in på andra delar av NAT.

Rent allmänt brukar jag säga att köra NAT är 20% scriptning och 80% felsökning (gäller speciellt om man skrivit scripten själv )

Så då får du börja med felsökningen. Man kan enkelt skapa en egen lista som för enkelhets skull bara innehåller 1 instrument.

Sedan får du köra denna lista mot en standardkalkyl i taget för en kort tidsperiod. Sedan får du öka tidsperioden och eller öka på antalet instrument i din egna lista.

Det kan ju vara så att du väljer en för lång tidsperiod så att du inte har data för något av instrumenten. Något instrument kan ha gjort split som man måste lägga in manuellt osv.

Som sagt börja så enkelt som möjligt och öka sedan på för att ringa in var felet ligger. Se det som en övning i felsökning.

mvh
                          Bertil

Edit : För att hämta in kursdata så får du gå till Starta/Underhåll kursdatabaser. Klicka på de instrumentlistor du är intresserad av. Fyll på antal börsdagar bakåt, tryck verkställ operation och vänta. Välj inte för många kurslistor eller för många dagar bakåt första gången du kör. Kör sedan kalkylforskaren på dessa instrument och inom det tidsintervall som det finns data.

Edit2: Det kan alltså vara så att vissa kalkyler kräver intradagdata och att du bara får med end of day data en viss tid tillbaka för vissa instrument som default vid nyinstallation av programmet.
                          Last edited by Bertil; 2019-11-08, 16:12.

Comment

• Tack Bertil,

och tack för info och tips men det hjälpte mig inte alls i det problem jag upplever.

Jag väljer en standardkalkyl med en standardlista. Jag har installerat, uppdaterad, valt de kurslistor jag vill ha, kört underhåll kursdatabaser samt kört en intradagsuppdatering eftersom jag startade applikationen först på eftermiddagen.

Jag har all intraday data på alla aktier som finns med i listan och kalkylen använder end of day igår och aktuell data idag. Så inga konstigheter där...

//KlaraBella

Comment

• Bra.
                              Då får du välja ett kort intervall, den lista som brukar fungera bäst och gå igenom standardkalkyl efter standardkalkyl och anteckna vilka som fungerar.
                              Steg 2 är att göra en egen lista.

Du måste alltså ta reda på vilka kalkyler fungerar/fungerar inte på vilka instrument under vilka intervall.

mvh
                              Bertil

Edit1: Då man Fyller på x antal bördagar bakåt så hämtar man data från autostocks kundserver. Om man skall uppdatera för aktuell dag så kan det endast göras efter kl 22.00 då autostock hunnit ladda upp dagens data.
                              Om du tex önskar att analysera från 2011-11-18 och framåt måste du fylla på 2000 dagar.

Edit2: Har du gjort Underhåll kursdatabaser Komprimera databaserna på disk Detta kommando lagar även skador i dataserierna. Kan väl ta någon timma att exekvera om man har mycket data och långsam dator.

Edit3: Börja med OMXS30 listan från 2018-01-01 och framåt och kolla vilka standardkalkyler som fungerar/inte fungerar. Om alla fungerar öka intervaller från 2017-06-01 och framåt. Fungerar allt öka intervallet 6 månader till osv. Då någon kalkyl inte längre fungerar så fortsätt att ringa in så att du vet det datum där problemet inträffar. Försök sedan ta bort ett instrument i taget för att se vilket instrument som havererar vid aktuellt datum för aktuell kalkyl.
                              Last edited by Bertil; 2019-11-08, 17:22.

Comment

• Hej KlaraBella! Vi kan ju ta ett konkret exempel på en viss kalkyl och urval. Någon speciell du vill köra?

PS. Kom på en sak till som skulle kunna hindra resultatfönstret att visas, och det är om det finns syntaxfel i Kalkylen. Nu bör vi väl inte ha det i standardkalkylerna, men det kan tolkas som syntaxfel ifall konfigdata etc inte hunnit tankas ned och börjat gälla. Så enklast att testa det är att starta om programmet så initieras uppdateringarna. Då borde det funka efter det.
                                Last edited by Rikard Autostock; 2019-11-08, 17:16.

Comment

Working...
                                X