OMXS30 kursfeed hadde low -2.5% idag ved åpning. Inte bra. Det trigger modeller til å selje av!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem kursfeed
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Just nu kollade jag OMXS308A, alltså 2018's Januari-termin. Vet inte om Nordnet har den eller inte, jag kollade upp den på Avanza.
Du kan ju också kolla OMXS307L som är 2017's December-termin.
EDIT:
A = Januari
B = Februari
osv osv
Siffran mellan OMXS30 och månaden är slutsiffran på året. Sedan är det lösen en gång i månaden för den terminen som löper ut. Vet inte om du redan visste det, om inte så vet du nu iaf :-)Last edited by walle; 2017-12-13, 11:39.
Comment
-
Ursprungligen postat av Nungwe Visa inläggOk, tack men var ser jag kopplingen?? dvs det här certet är kopplat till den här underliggande eller är det underförstått?
Rikard kan du förklara dagens skillnad? (skulle vara mycket intressant att förstå)
Tack på förhand!
Dagens skillnad beror på att Nasdaq har eller hade strul med att beräkna värdet på indexet. Av vilken anledning vet jag inte.
Comment
-
Det kan diffa mellan termin och index pga olika orsaker, tex ett bolag som knoppas av, utdelningar osv. På våren skiljer det ofta uppåt 20 punkter innan utdelningarna är avklarade. Just dagens diff har jag inte hunnit leta upp någon orsak till, men i grund och botten beror det på att terminen kurssätts på förväntningar om OMXS30s kommande utveckling, och index självt bara är genomsnittet av alla ingående aktier "just nu".
Så terminen ligger teoretiskt före kursutvecklingen hos index men i praktiken brukar diffen vara väldigt liten, utom ibland - som idag.
Comment
Comment