Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursfeed

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• OMXS30 kursfeed hadde low -2.5% idag ved åpning. Inte bra. Det trigger modeller til å selje av!

Comment

• minus 37,5 punkter

Brexit-vibbar....
      Last edited by jorgeng; 2017-12-13, 09:09.

Comment

• En funksjon som endrer Low manuellt innom dagen er på sin plass. Endel strul med kurser i 2017, som påvirker Algos negativt.

Comment

• Var det några som blev knockade på kuppen?

Comment

• Man kan ju fråga sig hur det står till hos Nasdaq faktiskt. Vi kollar deras eget kursdata senare så korrigerar vi om det gjorts hos Nasdaq.

Comment

• Jag pausade handelen til 0905, så det gikk fint.
              Nej, er vel inte Autostock sitt fäl.

Comment

• Det är problem med feeden för OMXS30. Just nu står OMXS30 i 1615,5 medan terminen står i 1613.

Comment

• Rickard är detta är väl det vi pratade om eller hur?

Försökte hitta (läs googla) kopplingen mellan cert och underliggande termin men fick ingen träff.

Var hittar man info?

Comment

• Info om vad? :-)

Comment

• Jag handlar omx cert och jag vill kunna hitta vilken underliggande termin som är kopplad mot vilken produkt.

Eftersom de uppenbarligen ibland inte följer index

Comment

• Just nu kollade jag OMXS308A, alltså 2018's Januari-termin. Vet inte om Nordnet har den eller inte, jag kollade upp den på Avanza.

Du kan ju också kolla OMXS307L som är 2017's December-termin.

EDIT:
                        A = Januari
                        B = Februari
                        osv osv

Siffran mellan OMXS30 och månaden är slutsiffran på året. Sedan är det lösen en gång i månaden för den terminen som löper ut. Vet inte om du redan visste det, om inte så vet du nu iaf :-)
                        Last edited by walle; 2017-12-13, 11:39.

Comment

• Ok, tack men var ser jag kopplingen?? dvs det här certet är kopplat till den här underliggande eller är det underförstått?

Rikard kan du förklara dagens skillnad? (skulle vara mycket intressant att förstå)

Tack på förhand!

Comment

• Ursprungligen postat av Nungwe Visa inlägg
                            Ok, tack men var ser jag kopplingen?? dvs det här certet är kopplat till den här underliggande eller är det underförstått?

Rikard kan du förklara dagens skillnad? (skulle vara mycket intressant att förstå)

Tack på förhand!
                            Alla minis och Unlimited Turbos har OMXS30-terminen som underliggande. Själva indexet och terminen skall ligga så nära varandra som möjligt, men ibland så kan dom diffa.

Dagens skillnad beror på att Nasdaq har eller hade strul med att beräkna värdet på indexet. Av vilken anledning vet jag inte.

Comment

• OK sker det då en korrigering i efterhand eller ska man alltid använda terminen vid köp/sälj.

Comment

• Det kan diffa mellan termin och index pga olika orsaker, tex ett bolag som knoppas av, utdelningar osv. På våren skiljer det ofta uppåt 20 punkter innan utdelningarna är avklarade. Just dagens diff har jag inte hunnit leta upp någon orsak till, men i grund och botten beror det på att terminen kurssätts på förväntningar om OMXS30s kommande utveckling, och index självt bara är genomsnittet av alla ingående aktier "just nu".

Så terminen ligger teoretiskt före kursutvecklingen hos index men i praktiken brukar diffen vara väldigt liten, utom ibland - som idag.

Comment

Working...
                                X