Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursfeed

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • OMXS300F stannat i diagram

    Terminen OMXS300F slutade att rita i diagrammet. Det blev en rät linje från 14.14 till dagens slut trots att klockan bara är 14.28. Kurserna uppdateras dock korrekt i grupplistan. Verkar som om det har blivit en spik i tidsaxeln eller liknande. Utgår ifrån att ordermodellerna också blivit knas (fast inte säkert).
    mvh
    Bertil


    Edit: Det händer på två olika NAT installationer. Troligen är det helt korrupt tidsstämpling i feeden från Nordnet för terminen.
    Edit2: Den korrupta tidsstämplingen gäller både, closekurs, köpkurs, säljkurs och volym i alla tidsupplösningar.
    Edit3: Nu har Nordnet problem. Inte ens tidsstämplingen för avslutstickers fungerar på hemsidan.
    Attached Files
    Last edited by Bertil; 2020-06-02, 14:01.

    Comment


    • Deutche Börs har problem med Xetra-marknaden just nu.

      Comment


      • Vad hände i OMX-terminen för ca en halvtimma sedan? Ett streck i grafen och nästa candle är 17:25-17:30 i 5min-upplösning.

        Comment


        • OMXS300H terminen dog
          Inga köp, säljkurser eller close efter 14.41 i NAT.
          På Nordnets hemsida finns dock korrekt graf för hela handelsdagen, även volymdiagrammet hänger med hela handelsdagen.

          För problemterminen OMXS300H finns inga avslut i tabellen mellan 14.42 och 17.51. Inte heller detta är korrekt då jag själv gick ur terminen via NAT kl 17.23

          Det måste vara feeden till NAT som avstannat. Då jag ritar upp diagrammet för nästa termin (OMXS30I) som endast har 5 avslut så kan jag rita upp köp och säljkurserna för hela handelsdagen.

          De automatiska ordermodellerna som jag kör upphörde alltså att fungera 14.42 men som tur var så fungerade de automatiska dagsavslutningsordermodellerna.

          mvh
          Bertil

          Comment


          • Jag fick blankning efter kl 14.42. Som tur var körde jag replikering och ordern gick igenom på liten diff mot index. Måste alltså bara vara i AT. Konstigt att i-terminen fungerade.

            Comment


            • Just nu finns inga köp och säljkurser på BULL & BEAR SILVER X4 H.
              Kurserna finns inte ens på Nordnets hemsida.
              Vet inte om det är Handelsbanken eller Börsen som strular.
              Jag har större innehav och silver är ju högvolatilt just nu. Livsfarligt om det inte fungerar...


              mvh
              Bertil

              Edit: På First North står Stop Code Market Maker Missing

              Har Handelsbanken tagit semester eller uppdaterat sin dator?
              Last edited by Bertil; 2020-08-04, 08:41.

              Comment


              • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                Just nu finns inga köp och säljkurser på BULL & BEAR SILVER X4 H.
                Kurserna finns inte ens på Nordnets hemsida.
                Vet inte om det är Handelsbanken eller Börsen som strular.
                Jag har större innehav och silver är ju högvolatilt just nu. Livsfarligt om det inte fungerar...


                mvh
                Bertil

                Edit: På First North står Stop Code Market Maker Missing

                Har Handelsbanken tagit semester eller uppdaterat sin dator?
                Jag har kontaktat Handelsbanken. Eftersom jag inte är depåkund har jag ingen dosa för identifiering via support tel numret så jag startade en chatt och bad att de skulle framföra infon att utställningen av köp och säljkurser ligger nere till den avdelning som hanterar certifikat Det gick inte att hantera med chattverktyget utan jag ombads att ringa ett Handelsbankskontor.
                Jag ringde mitt närmsta kontor och framförde mitt ärende. Efter en stund ringde de tillbaka och sa att jag skulle ta ärendet med min vanliga bank jag handlar via, alltså Nordnet.
                Jag framförde att det har jag redan gjort via meddelandefunktionen, men att det kan ta timmar innan de svarar. Jag bad återigen kontoret att via sina intranätsfunktioner försöka komma i kontakt med den avdelning som hanterar certifikat. Mitt svar som jag är ute efter är:

                1) Ja vi vet att det inte fungerar, beräknat klart inom x timmar.
                eller
                2) Oj det hade vi ingen aning om. Tack för påpekandet.

                Får se om kontoret lyckas med detta.

                mvh
                Bertil

                Comment


                • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                  Jag har kontaktat Handelsbanken. Eftersom jag inte är depåkund har jag ingen dosa för identifiering via support tel numret så jag startade en chatt och bad att de skulle framföra infon att utställningen av köp och säljkurser ligger nere till den avdelning som hanterar certifikat Det gick inte att hantera med chattverktyget utan jag ombads att ringa ett Handelsbankskontor.
                  Jag ringde mitt närmsta kontor och framförde mitt ärende. Efter en stund ringde de tillbaka och sa att jag skulle ta ärendet med min vanliga bank jag handlar via, alltså Nordnet.
                  Jag framförde att det har jag redan gjort via meddelandefunktionen, men att det kan ta timmar innan de svarar. Jag bad återigen kontoret att via sina intranätsfunktioner försöka komma i kontakt med den avdelning som hanterar certifikat. Mitt svar som jag är ute efter är:

                  1) Ja vi vet att det inte fungerar, beräknat klart inom x timmar.
                  eller
                  2) Oj det hade vi ingen aning om. Tack för påpekandet.

                  Får se om kontoret lyckas med detta.

                  mvh
                  Bertil
                  Handelsbanken är medveten om problemet och jobbar på för att fixa det.
                  Jag är ju skeptisk mot hävstångprodukter pga av motpartsrisken därför handlar jag ju terminen (har jag sagt det ) Nu då jag för en gångs skull handlar Bull och Bear i silver så försvinner market maker. Silver kan ju röra sig flera procent per dygn och har man då hävstång x4 kan det instrumentet lätt slå över 8 % per dag. Tur i oturen att silver bara rört sig några tiodelar av procent idag.

                  mvh
                  Bertil

                  Edit Handelsbanken kom igång med certifikaten igen på eftermiddagen precis då silver spikade.
                  Last edited by Bertil; 2020-08-04, 16:57.

                  Comment


                  • re

                    En nyttig övning för att se vilka mm som sköter sina åtaganden korrekt respektive vilka man bör sky som pesten. Detsamma gäller förövrigt de spreadar som kvoteras, vissa mm är makalösa när det gäller att alltid motarbeta och utnyttja/styra kunder.

                    Comment


                    • Nordnet: Just nu går det inte att lägga order eller se prisuppdateringar på börshandlade produkter (ETP) som handlas från 08:00 på grund utav ett tredjepartsproblem. Vi jobbar på en lösning så snart som möjligt.

                      mvh
                      Bertil


                      Edit: Även OMXS300H terminen som kan börja handlas 08.30 saknar kurser och kan inte handlas.
                      Edit2: Går man in på http://www.nasdaqomxnordic.com/aktie...INDEX%20FUTURE så ser man att det endast gjorts ett avslut i terminen dag. Kan det vara NasdaqOmx som har problem?
                      Edit3: Kan det vara så att "han som kan något" har semester och har ersatts av praktiKLANT, som passat på att göra systemuppdateringar under helgen?
                      Edit4: Nu är klockan 09.03 och terminen visar inga kurser.
                      Edit5: Identifierat till Ett problem hos en tredjepartsleverantör för nätverk Man brukar ju ha redundanta nätverk och UPS power. Kan någon ha gjort systemuppdateringar på nätverksswitcharna som gått snett???
                      Last edited by Bertil; 2020-08-17, 08:20.

                      Comment


                      • Här har terminen triggat hela morgonen utan avslut!!!

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                          Här har terminen triggat hela morgonen utan avslut!!!
                          Jo, men du har väl inga kurser för idag? Det är ju fredagens closekurs som ligger kvar.
                          mvh
                          Bertil

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                            Jo, men du har väl inga kurser för idag? Det är ju fredagens closekurs som ligger kvar.
                            mvh
                            Bertil
                            De modeller som replikeras från index.

                            Edit: Det är fortfarande terminen som triggar efter signal från index. Eftersom att ingen feed kommer in borde inte terminen försöka handla.
                            Nu läggs order konstant efter delay utan att något händer mer än att senaste order ligger kvar. Sedan har jag en spärr för antal försök per dag. Detta för att begränsa skada vid buggar eller systemfel. Jag har gjort reset och sedan börjar den igen.

                            Hur kan instrument trigga utan feed?
                            Last edited by Henric; 2020-08-17, 08:43.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                              De modeller som replikeras från index.

                              Edit: Det är fortfarande terminen som triggar efter signal från index. Eftersom att ingen feed kommer in borde inte terminen försöka handla.
                              Nu läggs order konstant efter delay utan att något händer mer än att senaste order ligger kvar. Sedan har jag en spärr för antal försök per dag. Detta för att begränsa skada vid buggar eller systemfel. Jag har gjort reset och sedan börjar den igen.

                              Hur kan instrument trigga utan feed?
                              Jag antar att du inte kör ETP-link utan en egen replikering. Testar du på att köp och säljkurs inte är noll?

                              Comment


                              • Egen replikering. Jag testar att C,B och S inte är noll.

                                Synd när modellerna ligger långa. Upp 20 punkter idag.
                                Last edited by Henric; 2020-08-17, 08:53.

                                Comment

                                Working...
                                X