Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Alltså det går ändå inte bra för mig med D7 Short.

Jag har ställt simuleras = 1 i triggerscriptet, men det händer ändå inget när jag simulerar som ordermodeller. Om jag kör som separata script händer det grejjor däremot och när jag körde aktierna i omx30 över 08 - 09 för att säkerställa ras som borde generera blankningstillfällen så gjorde den en massa blankningar med en tydlig förlust (ca 150 st positioner togs). Missmodig vände jag på tågordningen och satte cover på köpsidan och short på säljsidan, men då tog den raskt 140 st köpaffärer på Telia inom den första handelsdagen (plus någon annan enskild aktie och sålde sen aldrig av något). Dvs, jag misstänker att det rör sig om ett handhavandefel här

Är det ingen som simulerat D7 Short?
    Hur gör man?

Vad tror ni förresten om tanken att kombinera Viper som ju är stark i positiv trend med D7 så att man kan tjäna pengar även när det sluttar utför?
    KarlA

Comment

• Hur har du kopplat ordermodellerna på resp köp- och säljsida? En annan viktig detalj är att det inte får finnas några D7 ETP ID inlagda i Indata vid simulering.

Comment

• Jo när jag provade att köra modellerna istället för scripten direkt i simuleringen så valde jag D7 Short resp D7 Cover på köp/sälj.

Ingen ETP ID inlagd.

Comment

• Ok, men du behöver även Long-modellerna för att Shrt-sidan ska fungera. Info om kontosaldo etc skickas från Long-sidan. Kanske är det som är felet. Du kan sätta insatsprocent till 0 på Long-sidan om du endast vill simulera Short-handeln.

Comment

• Aha, nu börjar det närma sig en förklaring.
            Bryr sig inte short delen om insats-procenten då? Dvs jag tänker att om den är 0 så händer inget när det kommer short-signal heller.

Comment

• Insatsen anges separat för Long- och Short-sidan, men inställningarna görs i antalscriptet från Long-sidan så att man slipper koppla fler script till OMXS30 vid normal handel.
              Det går fint att sätta Long-sidan till 0 och Short-sidan till tex 10.

Comment

• Sedär men då vet jag hur jag ska göra :-)
                Tack!

Comment

• Hej,
                  jag har lagt upp nya instrument, "Minilong vix bnp" och "Minilong saab bnp".
                  Intraday data kommer som de ska när programmet är igång, men tidigare dagar lyckas jag inte hämta.
                  Jag har kryssat i ersätt befintlig data, laddning visas i progress-indikator.
                  Diagrammen verkar dock vara oförändrade.
                  Jag har också provat att hämta enskild dag, utan synligt resultat.
                  Var skall jag leta efter fel?

Comment

• Hej,

kundservice (Autostock) har inte data på alla börshandlade produkter utan det får du själv samla in från den dagen du la upp instrumentet.
                    Du har ingen användning av historisk kursdata på t.ex. en minifutures, du har ju kursdatan på underliggande som du ska använda om du ska simulera eller se indikatorer på.

Vix-index (underliggande) finns inte i AT så på den går det inte att göra simulering eller se historiskt kurs.

Comment

• Nybörjar fråga
                      Håller på att installera olika robotar och förstår hur det fungerar med Raptor ..
                      400.000 kr på fiktiva kontot kommer replikeras av mini futures och belopet som dras från det skarpa kontot kommer variera beroende på hävstången.
                      Samma med fear/gread eller Double 7. samma antal minifutures köps på det skarpa kontot som antalet aktier på det fiktiva kontot.

Men med fusion blir det konstigt för mig då ett fast belopp eller % av depå värdet ska fyllas i på dom mini futures man använder. och man får enligt videon inte använda 90-100%. om jag vill ha en position i marknaden motsvarande summan på det fiktiva kontot vad ska jag fylla i ?

Min fiktiva depå är inställd på 100.000kr
                      vad jag vill är att ca 20.000 kr dras från det skarpa kontot som köper Minis med x5
                      och i takt med att fiktiva depån växer ska också denna summa ökas

Räcker det inte med att sätta fiktiva kontot på 100.000 och sedan låta etp-link räkna ut resten. utan att krångla till saker med standard modeller på minifuturern

Comment

• Hej! Fusion, Coda och Legato jobbar lite annorlunda, de använder visserligen fiktivt konto för att spara indexpositionen etc, men beloppet på fiktiva kontot har ingen betydelse för dessa tre strategier. Insatsen anges i kronor eller procent av depån direkt i det handlade instrumentets Indata, fält Standardmodell insats.

Tex: -20 betyder 20% av depåvärdet inkl öppna positioner (minustecken framför siffran anger att det är en procentsats).

Om du istället skriver tex 20000 tolkas det som belopp 20000 kr.

Vill man ha återinvestering är det bäst med procentuell insats.

Comment

• Må jeg anslute innsatsskript for alle typer modeller til de aktiene/ETP jeg vil handle?

Hvis jeg lager en modell selv med innstatskript
                          va) antal:=2
                          add(0,antal)

Vil den handle uten at jeg kobler innsatsskriptet til instrumentene, så lenge den er inne i ordermodellen?

F.eks for Coda OMX har jeg anslutat direkte mot termin med denne innsatsskriptet:
                          va) antal:=2
                          add(0,antal)

For fear greed, må jeg anslute standardmodell insats til en av aktiene, eller holder det at den er inne i ordermodellen som er anslutad?
                          Last edited by Palgrave; 2017-04-27, 20:13.

Comment

• Bumper denne:
                            1)Altså når jeg lager egne ordermodeller, måste jeg ansluta instatsskriptet til instrumentet direkt?
                            2) For FG måste jag ansluta instatsskripte til alle instrument?

3) For coda omx som jag koblar direkt til termin med egen insatsskript, måste jeg koble insatskripet til terminen?

Comment

• Ursprungligen postat av pefo Visa inlägg
                              Hej,
                              jag har lagt upp nya instrument, "Minilong vix bnp" och "Minilong saab bnp".
                              Intraday data kommer som de ska när programmet är igång, men tidigare dagar lyckas jag inte hämta.
                              Jag har kryssat i ersätt befintlig data, laddning visas i progress-indikator.
                              Diagrammen verkar dock vara oförändrade.
                              Jag har också provat att hämta enskild dag, utan synligt resultat.
                              Var skall jag leta efter fel?
                              BNP VIX har extremt låg omsättning (marknads) så diagrammen blir lite annorlunda, annars är det som Mikola säger, historisk data är ointressant, då det t.ex i fallet med MINILONG SAAB BNP är aktien som du har som underliggande. Ska du handla VIX får du tänka "ej robot" just nu. Vet inte om VIX index skulle kunna gå att få in i NAT, jag skulle önska det om det gick. Vad tror du Rikard?

Annars är VIX nere på en extremt låg nivå just, en minilong kan ju vara extremt intressant just nu, kanske.
                              Attached Files
                              Last edited by xdaytrader; 2017-04-27, 23:00.
                              Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
                              Alf Johansson, alias
                              Börsapan

Comment

• Tror jag kopplat fel någonstans
                                Raptor och fussion fungerar som dom ska.
                                Kopplar jag på en aktiestrategi typ RSI-5 så kommer den också att fungera.

Men om jag startar ett till test konto och kopplar på ETP link så ser NAT att det nya test kontot är tomt och säljer därför alla positioner på mitt skarpa konto (utom fusion och raptor positionerna).
                                kopplar jag bort och återansluter etp-link på RSI-5 kontot så kommer NAT replikera positionerna på det kontot istället och sälja övrigt.

Eller går det helt enkelt inte att ha etp-link anslutet till flera testkonton?

Comment

Working...
                                X