Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Larm för att få besked om att autotrader är igång

Jag har lagt in följande kod för att få ett larm varje morgon när börsen öppnar som en check att vps och autotrader är igåg (hittade koden i ett tidigare inlägg)
    Det funkar fint men undrar om och isåfall hur man kan anpassa mailet som går ut
    --- Kod för larm---
    --- Alarm för att börsen är öppen, kopplad till OMXS30
    i1(
    tid=lt(frac(date()),0.388)
    data=and(eqv(int(d),int(date())),gt(c,0))
    and(tid,data)
    )

-- meddelande Body---
    09:00 ANALYS "sl) Börsen öppen OMXS30 OMXS30" kurs 2175.53$

Comment

• Texten som skickas är i princip namnet på scriptet som larmar, så man kan ju döpa det till vad man vill egentligen.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
        Japp, det går fint! Allt som redan finns ligger kvar.
        Grymt. Tackar!

Comment

• Hej, jag får inga signaler när jag kör analysbänken. Vad kan det bero på?

Comment

• Oftast missat att välja testkonto, eller för litet saldo. Vilken strategi är det?

Comment

Oftast missat att välja testkonto, eller för litet saldo. Vilken strategi är det?

Jag hade nog missat ladda hem tillräckligt kursdata. Verkar fungera nu.

Hur skulle du definiera ett gap i ATscript? Ser i scriptreferensen att "Gapdown()" finns men saknar ett litet exempel på hur man kan koda som i övriga script

Kan man inkludera stopploss/sälj i samma script som köptriggern eller måste dessa alltid vara två separata script? Finns det någon bra dokumentation någonstans där man kan läsa lite mer om det i så fall?

Comment

• Generellt går det att inkludera cover short i samma script som köp long. Jag själv gillar att göra så. Andra vill ha flera modeller.

Den första frågan du måste ställa är om modellen kan gå direkt från short till long. Om inte så kan man enkelt styra det i antalscriptet, tex:

antal=xxxxxx
                if(lt(portfolio(v),0),abs(portfolio(v)),antal)

Om modellen kan gå direkt från short till long och du vill ha allt i ett script kan man tex använda en cell för att styra antalscriptet. Tex:

Signalscript
                =======
                cover=xxx
                Köp=yyy
                antal=if(köp,1,0)
                SetGvarIf(antal,200,or(cover,köp))
                or(cover,köp)

Antalscript
                =======
                depå=add(cash(t),mult(portfolio(v),c))
                antal=mult(int(div(depå,c)),GetGvar(200))
                sub(antal,portfolio(v))

Gällande gap finns flera frågor som kan dyka upp. Intrastaplar, dagsstaplar, etc. Rikard svar bäst på frågan.

Comment

• Övervakning på VPS

Undrar om det finns något "enkelt" sätt att övervaka eller ta fram en rapport runt hur hårt en VPS är belastad? disk, ram och CPU? och har ni några tankar om hur hårt man kan köra dvs några tankar runt när man ska tänka på att inte belasta hårdare?

Comment

• Jag brukar titta på hur många sekunder det går mellan bottnarna i CPU-belastning. Optimalt är 5 sek, dvs då körs scriptmotorn utan belastning i princip. Har du mer än 10 sekund börjar det gå lite tungt.

Annars får du gärna byta till våra nya VPSer, 8 GB RAM, 200 GB SSD-disk, 4 vCore-kärnor och 100 MBit/s. 1590 kr/kvartal för AT inkl VPSen (bundlat).

Comment

• Finns det nån lista på de perioder som går att välja i cmpref? eller är det bara att välja antal minuter enligt cmpref(c,30,a) där 30 står för 30 minuter?

Comment

• Det är bara minuter 1-255, eller 0 som betyder dagsupplöst.

Comment

Det är bara minuter 1-255, eller 0 som betyder dagsupplöst.

Jag tänkte upprgadera till proversionen för att testa lite. Går den ladda ner direkt?

Comment

• Det fixar vi såklart!

Comment

Det fixar vi såklart!

Tack

Kul att vara igång, även om mitt utbildningsscript för att lära mig språket inte var så framgångsrikt

Comment

• By the way, när du ändå är igång, ladda ner 64-bitarsversionen så får du den bästa scriptdebuggern.

https://www.autostock.se/vbulletin/s...ead.php?t=5542

Comment

Working...
                                X