Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Både Raptor och Fusion åker på några piskrapp denna veckan. Hoppas på en fin utveckling i Juli. :-) Det kan ju inte gå bra hela tiden ;-)

Comment

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
      Både Raptor och Fusion åker på några piskrapp denna veckan. Hoppas på en fin utveckling i Juli. :-) Det kan ju inte gå bra hela tiden ;-)
      Rätt inställning (säger jag med röd rygg)

Comment

• Blev storstryk den här veckan, kom ihåg att tricket är att aldrig handla för hela depån. Det gäller att klara en utstoppning.

Comment

• Yes, så är det, man måste kunna "tåla" nedgångar som denna utan att få orolig mage och sömnbrist. Sett till mitt totala kapital så har jag Raptor för ungefär 1/5-del (summan på minis när Raptor har 10 av 10 grids). Det fungerar för mig, Fusion har lite mer men lägre hävstång. Fortfarande är det bara vinstpengar från bla Fusion och Raptor för min del så jag hoppas på att denna veckas nedgång tas igen i juli. Vi får se :-)

Comment

• Hej,

Vist ligger Raptor kvar i position alltså inte såålt idag för andra?
            Jimmy

Comment

• Yes, Raptor ligger fullt investerad fortfarande...

Det blev ju en tung avslutning på månaden, Både Raptor, Legato, Coda, Fusion har legat fulla i nedgångsdagarna så det har bränt på rätt bra - men under juli hoppas vi på vändning

Comment

• Tack!

Man får ta tålamod och även sunt förnuft.
                Jag har tidigare legat fast i strategi fast förnuftet sagt att marknaden kanske helt vänt riktning pga makro och då kan man ju tänka själv om det finns alternativ till risk/skadehantering.
                Jag brukar skala in ur lite på manuellt för att få lägre GAV. Men det som daytrading baserat på erfarenhet..
                Att helt kliva av riskerar ju att man missar rekyl upp, att minska risken och kliva på igen (frigöra tort krut är vad jag menar). Inget jag uppmanar till utan var och en får tänka själv.
                Jimmy

Comment

• Ursprungligen postat av suddaren Visa inlägg
                  Yes, Raptor ligger fullt investerad fortfarande...

Det blev ju en tung avslutning på månaden, Både Raptor, Legato, Coda, Fusion har legat fulla i nedgångsdagarna så det har bränt på rätt bra - men under juli hoppas vi på vändning
                  Jag skulle tex inte köra Legato och Fusion samtidigt. Korrelationen är för stor då Fusion bygger på Legato och Coda.

Comment

• Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
                    Tack!

Man får ta tålamod och även sunt förnuft.
                    Jag har tidigare legat fast i strategi fast förnuftet sagt att marknaden kanske helt vänt riktning pga makro och då kan man ju tänka själv om det finns alternativ till risk/skadehantering.
                    Jag brukar skala in ur lite på manuellt för att få lägre GAV. Men det som daytrading baserat på erfarenhet..
                    Att helt kliva av riskerar ju att man missar rekyl upp, att minska risken och kliva på igen (frigöra tort krut är vad jag menar). Inget jag uppmanar till utan var och en får tänka själv.
                    Jimmy
                    Inlägget är inte ett svar på ditt inlägg, utan en fortsättning på diskussionen om hur man hanterar draw down.

Att tänka på är att egna position får följdeffekter. Bla är datum för affärer viktigt för vissa villkor.

Generellt är det ingen bra idé att manuellt fatta beslut för automatisk modeller. Vinstkurvan kommer ganska snart att avvika och det långsiktiga resultatet kommer att bli helt annorlunda. Gör man rätt några gånger kommer man att ta egna beslut vid minsta tveksamhet. Det blir dessutom jobbigt att följa sina egna beslut då man avviker. Jag har lyssnat på några poddar där större aktörer diskuterar hur man ska hanterar draw down vid automatisk handel. Med undantag för större händelser(tex Brexit) ska man inte göra något. Sedan kan det uppstå situationer då draw down avviker kraftigt från historiken. Det blir mer en fråga om man ska avbryta eller inte.

Om man är tycker det är jobbigt att ligga i draw down är det rekommenderat att köra med mindre belopp eller hävstång. Det minskar viljan att själv påverka. Vill man själv påverka är det nog bättre att ta en hedge vid sidan av modellen.

Hur man hanterar draw down är upp till var och en och det finns inga rätt eller fel.

Comment

• Hej,
                      Bra kommenterat Henrik

Jimmy

Comment

• Om jag förstått det hela rätt, så kommer alltså Raptor sälja hela innehavet om vi idag passerar 1643,72 (från 29/6). Har jag förstått rätt då ? Om dagens high inte passerar 1628,55 (från igår), så är det alltså 1628,55 som gäller i morgon ? Dessutom har jag förstått att denna "sälj-period" varar mellan 29-5 i varje månadsskifte. Betyder det att fr.o.m. torsdag i denna vecka, så gäller inte sälj på 3-dagar högsta ? Väldigt tacksam för feedback på detta ? Tack !

Comment

• Helt rätt uppfattat. Det kan alltså bli så att Raptor "övervintrar" den här månadens short-zone och ligger kvar Long ifall vi hinner in i julis "bull-zone" innan en ny 4-dagars högsta nås.

Comment

• Det kan vara idé att stänga av Raptor ochETP-link i morgon och ligga kvar i den mini man nu sitter med.. Drar vi över 1528,55 så får man vara med om det racet utan att realisera en förlust på ca 10 - 20 punkter beroende på vilket GAV man har.

Det är ju att gå utanför strategin, men med tron på att juli nu kommer skjuta upp mot 1555-1560 eller mer så kan det vara värt ett försök.

Comment

• Senaste 18 åren har kommande 22 börsdagar avkastat ca -0,38% i snitt och 55% av åren har varit stigande, så jag är inte så säker att det är en bra ide.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                                Senaste 18 åren har kommande 22 börsdagar avkastat ca -0,38% i snitt och 55% av åren har varit stigande, så jag är inte så säker att det är en bra ide.
                                Ok, vi handlar ju med sannolikheter. Så jag rör inget. Tack Rickard.

Comment

Working...
                                X