Det intressanta är att mycket av beteendet är framsimulerat och inte "påhittat av människor". Därför kan det kännas konstigt ibland men blir ju bra resultat. Vid låg volla blir tex avståndet mellan grids lågt och Raptor tenderar att köpa tillbaka snabbt, vilket är ok eftersom låg volla nästan alltid syns i samband med stigande börs.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Raptor
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Spoofer Visa inläggKört lite simuleringar nu på kvällen och tycker mig nu bättre förstå beteendet. Precis som Henric sade förut så är nog raptor mer trendföljande än ett mean reversion system. Detta trots att grundpositionen byggs upp genom att snitta ned sig. Delpositioner (läs 1 grid) säljs ofta på vägen upp vid styrka för att direkt köpas tillbaka 1 grid under hhv(h,2). Detta tror jag främst är för att man ska se realiseringen av resultatet på vägen upp? (rätta mig om jag har fel)
Däremot det slutgiltiga take profit villkoret har jag inte riktigt lyckats luska ut helt och hållet, men som jag förstår det så säljer inte raptor ut sig helt i första taget i en trendande marknad.
I vilket fall så beter sig Raptor vad vissa skulle kalla för "konstigt" även i backtest, men producerar väldigt fina resultat. beror nog som Henric sade på vårt mänskliga bias att vilja plocka hem vinster för snabbt (du kan läsa mer om prospect theory om man är intresserad av detta).
Försäljningar med ett snabbt köp tillbaka kan tyckas onödiga, men är nödvändiga:
1. För att få fram vilken av lasttrade(b,d) och lasttrade(s,d) som skedde senast, vilket påverkar "gridningen".
2. Tidpunkter för lasttrade påverkar tidstoppen som avgör om full exit kan tas.
Modellen blir helt annorlunda om man ruckar på detta.
Det skulle ge en del om man fick bort de snabba försäljningarna följt av köp. Du får en guldstjärna om du kommer på ett sätt.
Edit: en del av dessa situationer hanteras med delay i etp-link och inga skarpa affärer görs.Last edited by Henric; 2017-09-27, 23:29.
Comment
-
-
Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
Försäljningar med ett snabbt köp tillbaka kan tyckas onödiga, men är nödvändiga:
1. För att få fram vilken av lasttrade(b,d) och lasttrade(s,d) som skedde senast, vilket påverkar "gridningen".
2. Tidpunkter för lasttrade påverkar tidstoppen som avgör om full exit kan tas.
Det skulle ge en del om man fick bort de snabba försäljningarna följt av köp. Du får en guldstjärna om du kommer på ett sätt.
Borde man inte kunna byta ut dom villkoren du nämner med lasttrade till något likt detta:
{köptransar, ersätter lasttrade(b,d)}
setgvarif(portfolio(d),250,gt(portfolio(v),aref(portfolio(v),1))
{säljtransar, ersätter lasttrade(s,d)}
setgvarif(portfolio(d),251,lt(portfolio(v),aref(portfolio(v),1))
(Inte testat scriptet utan kom bara på det nu, så behöver sannolikt modifieras om det ens fungerar alls. Men grundlogiken känner jag spontant kanske skulle fungera)
Comment
-
Ursprungligen postat av Tordnado Visa inläggHar er Raptor handlat idag? Min har inga affärer idag men jag följer lustjakt på shareville och hen hade affärer.
Comment
-
Ursprungligen postat av magnusb3 Visa inläggMin Raptor har handlat idag.
Comment
-
Ursprungligen postat av Henric Visa inläggJo, det skulle behövs något komplicerat upplägg med celler eller liknande. Sedan använder alla delmodeller lasttrade. All information om innehav och konto gäller bara precis vid scriptkörningen och ingen historik finns.
Comment
-
Sista dagen i månaden så har min tekniska lösning havererat: datorn har stängt ner och jag kommer inte åt att väcka den till liv :-(
Om jag läser den chart jag har tillgång till idag rätt så har vi en tre-dagars högsta idag och Raptor kommer att sälja av sin Long-position i eftermiddag och gå en grid Short.
Rätt?
Comment
-
Borde inte Raptor ha gjort det tidigare, gått kort alltså? I förrgår så hade vi ju en tredagars högsta. Minns inte datumen exakt, men var det inte 25-06 ungefär?
Edit: Sorry, jag kollade koden nu och det är ju den 29onde som gäller. Idag alltså. Spännande :-)
Comment
-
Ursprungligen postat av Freddan Visa inläggFår ingen sälj av long idag om jag kör i analysbänken, vill minnas att det var fler villkor än så för att den skulle sälja...medelvärden som ska ligga rätt m.m
MA10 är inte mindre än MA100 idag, så vi ligger nog kvar i Long-positionerna.
Comment
Comment