If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Handlade manuellt idag också, pga för små kursrörelser. Blev ca +1 nettopunkt. Hade scripten fått handla hade resultatet blivit -0.5 punkter.
mvh
Bertil
Är det bara som jag tycker eller har det senaste tiden varit väldigt mycket så att indexet har haft stora rörelser vid öppning sen legat och lojat mest under dan? Jäkligt svårt att trada intradag då känns det som? Jag kör fortfarande längre trades, då spelar den stora rörelsen under callen ingen roll, nästan, men intradag måste vara svårt.
Är det bara som jag tycker eller har det senaste tiden varit väldigt mycket så att indexet har haft stora rörelser vid öppning sen legat och lojat mest under dan? Jäkligt svårt att trada intradag då känns det som? Jag kör fortfarande längre trades, då spelar den stora rörelsen under callen ingen roll, nästan, men intradag måste vara svårt.
//Richard
Jag har ett system för manuell trade då kursen bara "ligger och lojar". Jag handlar bara ett kontrakt åt gången och tar alltid hem en vinst på 0.5 punkter. Om jag handlat ett kontrakt för säg 1247.25 lägger jag direkt en fast säljorder på 1247,75. När den gått igenom lägger jag en ny sälj eller köporder beroende på hur jag tror kursutvecklingen blir. Handlar aldrig mot köp eller sälj utan lägger en order på luring. Lägger en säljorder säg 0,5 punkter över senaste avslut och en köporder 0,5 punkter under. Kan ha flera kontrakt igång samtidigt men handlar varje kontrakt individuellt, bryr mig inte om den sammanvägda köp eller säljkursen. Man kan säga att jag handlar i bruset. Blev 157 avslut idag. +7.5 bruttopunkter, men 80% går väl åt i courtage. Men lite action blir det! Den typen av handel kan man inte automatisera i NAT eftersom man där inte kan lägga fasta ordrar.
Kan väl närmast likna med att handla på studs mot Bollingerbanden, fast det är brusets bollingerband.
mvh
Bertil
Edit: Kollade transaktionsnoterna. Gick sämre än jag trott med manuella handeln. Blev -2 nettopunkter. Scritphandeln hade givit -1.5 punkter så jag har återigen bevisat att jag är en sämre handlare än mina script.
vl) scriptet räknar ju bara ut den volym du vill lägga, och prisscriptet det pris du önskar.
En global håller koll på priset du la, och lasttrade() kollar i triggerscriptet sedan upp mot globisen om du blivit fylld eller inte. I triggerscriptet lägger du de villkor som skall gälla beroende på om du blivit fylld eller inte.
Tänk på att man inte behöver använda globala celler i det här fallet heller, det går utmärkt att lagra värden (tex ett börvärde för antal) med RetVal(x,2) tex som sparas med transaktionen. Då kan man läsa av cellen med LastTrade(b,2) i efterhand och tex jämföra med Portfolio(v) och se om man är fylld helt eller ej. Det fina med den här möjligheten är att man slipper låsa upp en global cell för ett speciellt papper osv.
vl) scriptet räknar ju bara ut den volym du vill lägga, och prisscriptet det pris du önskar.
En global håller koll på priset du la, och lasttrade() kollar i triggerscriptet sedan upp mot globisen om du blivit fylld eller inte. I triggerscriptet lägger du de villkor som skall gälla beroende på om du blivit fylld eller inte.
Nix, det är ju va) scriptet som räknar volymen och vl) scriptet som är prisscriptet. Bifogar skärmdump. Vad jag vill göra är alltså att läga en köporder på säljkurs - 0.5 kr så att ordern lägger sig i kön på börsen. Då man handlar med små marginaler är det viktigt att ha en bra köplats annars går ordern inte igenom innan kursen hinner vända.
vl) scriptet för aktuell säljkurs plus 0.5 kr ser ut så här:
i1(Add(S,0.5))
då borde vl) scriptet för säljkurs -0.5 kr se ut så här:
i1(Sub(S,0.5))
vad jag undrar över är om ordern går iväg så att den hamnar i börsens kölista eller om något kontrollscript, xk) delayorder, hindrar detta.
Det är min fråga.
mvh
Bertil
Nix, det är ju va) scriptet som räknar volymen och vl) scriptet som är prisscriptet. Bifogar skärmdump. Vad jag vill göra är alltså att läga en köporder på säljkurs - 0.5 kr så att ordern lägger sig i kön på börsen. Då man handlar med små marginaler är det viktigt att ha en bra köplats annars går ordern inte igenom innan kursen hinner vända.
vl) scriptet för aktuell säljkurs plus 0.5 kr ser ut så här:
i1(Add(S,0.5))
då borde vl) scriptet för säljkurs -0.5 kr se ut så här:
i1(Sub(S,0.5))
vad jag undrar över är om ordern går iväg så att den hamnar i börsens kölista eller om något kontrollscript, xk) delayorder, hindrar detta.
Det är min fråga.
mvh
Bertil
Sorry, jag skrev fel på va) och vl) men texten och principen är densamma.
Dvs. du kodar i köpscriptet vad det är för köpkurs du vill lägga.
Om du via köpscripet vill lägga en order på -0.5 under säljkurs skriver du bara:
i1(
köpkurs=Sub(S,0.5)
köpkurs
)
Du loggar orden via en global cell, eller som Rikard föreslog en retvalcell. Observera att om du använder retval för detta ändamål måste du tänka på vilket cellnummer du använder. Fel nummer och värdet lagras bara under innevarande stapel (lite risky tycker jag personligen)
ex via retval:
i1(
köpkurs=Sub(S,0.5)
retval(köpkurs,2)
mult(köpkurs,1)
)
ex via global:
i1(
köpkurs=Sub(S,0.5)
SetGvarIf(köpkurs,100,1)
mult(köpkurs,1)
)
När orden gått igenom, vilket du kollar med lasttrade(), nollställer du den globala. Nya ordrar ser du naturligtvis till att de inte läggs innan du blir fylld, denna koll gör du i triggerscriptet.
Personligen är jag av åsikten att alla xk)-script är överflödiga och har föjdaktligen inga sådana i mina ordermodeller. All kontroll är bättre att man lägger i triggerscripten
09:06 ORDER "sl) Mitt MACD6 köp OMXS303H" kurs 1252.50
16:06 ORDER "sl) Egen slope2 sälj vänd OMXS303H" kurs 1249.25
16:46 ORDER "sl) Egen TP kort efter 16.20 OMXS303H" kurs 1244.25
Så här inleddes dagens handel:
09:02 ORDER "sl) Mitt MACD6 sälj OMXS303H" kurs 1239.75
10:47 ORDER "sl) Mitt OMX3c köp vänd OMXS303H" kurs 1240.00
11:53 ORDER "sl) Mitt MACDa sälj vänd OMXS303H" kurs 1240.75
17:22 ORDER "sl) Min Signal cover innan stängning OMXS303H" kurs 1240.75
Bidde +0,5 punkter.
mvh
Bertil
Då var jag igång igen på i5 får se om det funkar:
09:24 ORDER "sl) Berra blank macd med tid OMXS303H" kurs 1246.75
17:18 ORDER "sl) Signal cover innan stängning OMXS303H" kurs 1247.25
Det blev -0,5 pkt
Last edited by Berra; 2013-08-08, 20:57.
Anledning: Slutres
Så här inledde mina script börsdagen:
10:19 ORDER "sl) Mitt MACD7 köp OMXS303H" kurs 1249.00
16:07 ORDER "sl) Egen TP7 lång efter 15 OMXS303H" kurs 1250.25
16:48 ORDER "sl) Egen TP kort efter 16.20 OMXS303H" kurs 1248.50
Comment